-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Skuffet over biodrivstoff-avgjørelse
Full veibruksavgift for biodrivstoff innføres fra 1. juli. Transportorganisasjonene er skuffet.
I fjor vedtok Regjeringen å innføre veibruksavgift på biodrivstoff fra 1. januar 2020. Men «i tolvte time», i desember, besluttet de å utsette innføringen et halvt år – til 1. juli. Dette skjedde etter sterkt påtrykk fra NHO, Drivkraft Norge, NLF og flere andre organisasjoner.
Det var knyttet spenning til hva Regjeringen ville komme med i sitt reviderte nasjonalbudsjett denne uken, og i går ble det klart at det ikke foreslås noen endringer knyttet til veibruksavgiften på biodrivstoff.
Det betyr at hvis ikke Stortinget velger å endre på dette i budsjettforhandlingene, blir det full veibruksavgift på alt biodrivstoff fra 1. juli 2020.
– Vi hadde håpet at regjeringen skulle ta initiativ til å gjøre noe med avgiften på biodrivstoff. Som vi påpekte i høst under behandlingen av Statsbudsjettet, vil denne avgiften bety at tungtransporten mister et av sine viktigste tiltak for å kutte klimagassutslipp, uttaler Are Kjensli, adm. direktør i NHO Logistikk og Transport.
Ifølge søsterorganisasjonen NHO Transport gir avgiftsendringen en årlig merkostnad på 180 millioner for kollektivtrafikken, og vil høyst sannsynlig reversere den positive utviklingen med reduserte klimagassutslipp.
– Takket være omfattende bruk av biodrivstoff forventes fornybarandelen i bussbransjen å passere 50 prosent allerede i år. Et fortsatt avgiftsfritak for biodrivstoff utover omsetningskravet er et godt og viktig virkemiddel for et klimavennlig kollektivtilbud i hele Norge de nærmeste årene, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.