-
Scania:
Verksmester/teknisk leder
-
DRIVE Mobility:
Teknisk salgsrådgiver
-
Møller Bil Outlet Stor-Oslo:
PDI (Pre-delivery inspector)
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Garanti og logistikk
-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Ny rapport: Slik kan Oslo få utslippsfri tungtransport
Oslo kommune har mål om tilnærmet nullutslipp av klimagasser innen 2030, herunder en utslippsfri tungtransport. Dette fordrer flere politiske virkemidler, noe som synliggjøres i en ny rapport Zero står bak. NLF sier det må være lønnsomt å velge grønt.
BilJobb.no
-
Scania:
Verksmester/teknisk leder
-
DRIVE Mobility:
Teknisk salgsrådgiver
-
Møller Bil Outlet Stor-Oslo:
PDI (Pre-delivery inspector)
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Garanti og logistikk
-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
- NLF ønsker å bidra til å finne gode løsninger, sier Jan-Terje Mentzoni, viseadministrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).
Virkemidlene finnes, men må stadig trappes opp for å nå målet om en utslippsfri tungtransport innen 2030, viser rapporten.
Rapporten er skrevet på oppdrag av Klimaetaten i Oslo kommune.
På en del områder er Oslo helt avhengig av at statlige myndigheter spiller på lag, og gir byene handlefrihet til å lede an med ambisiøse virkemidler.
– Oslos klimamål er veldig offensive, men også veldig viktige. En utslippsfri tungtransport i Oslo vil drive endring også utover kommunegrensa og landegrensene, sier Stig Schjølset, fagsjef i Miljøstiftelsen Zero.
NLF ønsker å bidra
Rapporten peker på en rekke tiltak som kommunen og staten bør gjennomføre. Å forsterke kravene til nullutslipp i anskaffelser, forsterke miljødifferensieringen i Oslos bomringer, og å innføre nullutslippsoner i Oslo, med gradvis økende omfang er blant anbefalingene.
Gjennom et tett samarbeid med transportnæringen, belyser rapporten hvilken utfordringer transportnæringen står foran ved overgangen til elektrisitet, hydrogen og biogass. Økonomi, tilgang på ladeinfrastruktur og tilpassede kjøretøy går igjen som viktige faktorer som politiske virkemidler må angripe.
– Godstransporten står for en betydelig del av CO2-utslippene, og NLF ønsker å bidra til å finne gode løsninger, sier Jan-Terje Mentzoni, viseadministrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).
Økonomisk krevende
Mentzoni har én klar oppfordring til myndighetene, og det er å se til hva den offensive elbilsatsingen på privatmarkedet har ført til av resultater.
Størstedelen av dagens godstransport foregår med lastebiler med den nyeste teknologien, Euro 6-motorer, noe som i prinsippet fører til renere luft på dager med ekstra forurensing.
– Reduserte klimagassutslipp er et naturlig neste skritt for oss, men godstransport på vei preges av mange små og mellomstore bedrifter med svake resultater og liten egenkapital. Lave driftsmarginer gir liten økonomisk handlefrihet og begrenset evne til å ta risiko. Omstillingen må gjøres ut fra bedriftenes økonomiske evne, forklarer han.
– Det blir ingen grønn omstilling med rød bunnlinje, derfor må tiltakene og rammebetingelsene være forutsigbare og langsiktige, påpeker Mentzoni.
Et viktig grunnlag
Rapporten er langt fra sluttpunktet i arbeidet for utslippsfri tungtransport, og Zero kommer til å fortsette samarbeidet med blant annet Oslo kommune for å sette effektive virkemidler ut i live.
– Nå har vi levert en omfattende og grundig rapport som er et godt grunnlag for videre arbeid for nullutslippsløsninger i tungtransporten, både i Oslo og andre steder, sier Christine Holtan Bøgh, fagansvarlig for transport i Zero.