- Robotlevering i Stockholm
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
Robotlevering i Stockholm
Nå triller den første roboten rundt i Stockholm som en del av Foodora-nettverket. Ikke overraskende, de leverer mat.

alt

Siden dagens og kommende tiders autonomi er veldig avhengig av et godt 5G-nett er det kanskje ikke unaturlig at svenske Tele2 er initiativtaker til en nytt siste-kilometer eksperiment i Stockholm.

De har alliert seg med Foodora, kjøpt to roboter fra italienske e-Novia, lakkert dem i Foodora-farger og døpt dem Doora.

Her snakker vi om Internet of Things (IoT) der maskiner og kjøretøy og gjenstander i husholdningen (kjøleskapet for eksempel) er knyttet sammen i et nettverk ved hjelp av sensorer og chips.  Foodora sier de er sterkt inne i dette økosystemet, at de regner med at hjemme-leveringene, også av mat, vil øke sterkt fremover og at det er derfor de er med på denne type pilotprosjekter.

Doora, som egentlig heter Yape når hun kommer fra fabrikken i Milano, er ikke veldig ny. Jeg møtte henne første gang på designmessen i Milano i 2018. Året etter fikk hun den tyske Design-prisen – den henger adskillige hakk høyere enn Red Dot. Etter det har hun blant annet gjort tjeneste for posten i Tokyo.

Og siden du ikke spurte kan jeg ta med at designeren heter Margherita Colleoni, utdannet i Industridesign fra Politechnico di Milano.

Yape går på to hjul, er selvbalanserende og stappfull av sensorer og intrikate kognitive algoritmer og kan for eksempel utstyres med ansiktsgjenkjenning hvis du ønsker å få leveranser rett i hånden. Selvfølgelig kommuniserer hun også med Foodora-sentralen i sanntid.

Etter et par prøvedager på Stureplan, der hun vakte en viss oppsikt, men ingen problemer, skal eksperimentet nå evalueres. Det sies allerede at det skal ikke ta mange ukene før to av dem er i praktisk, kommersiell virksomhet i byen.

Hun kan gjøre inntil 6 km/t, kjøre 8 timer på en opplading, og det tar fire timer å full-lade henne.  Maksimal kapasitet er 20 kilo. Det er ganske mange pizzaer.


logoPåmelding til nyhetsbrev:
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
 
   
1464 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 105 LASTEBILER TIL SALGS