-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Robotlevering i Stockholm
Nå triller den første roboten rundt i Stockholm som en del av Foodora-nettverket. Ikke overraskende, de leverer mat.
Siden dagens og kommende tiders autonomi er veldig avhengig av et godt 5G-nett er det kanskje ikke unaturlig at svenske Tele2 er initiativtaker til en nytt siste-kilometer eksperiment i Stockholm.
De har alliert seg med Foodora, kjøpt to roboter fra italienske e-Novia, lakkert dem i Foodora-farger og døpt dem Doora.
Her snakker vi om Internet of Things (IoT) der maskiner og kjøretøy og gjenstander i husholdningen (kjøleskapet for eksempel) er knyttet sammen i et nettverk ved hjelp av sensorer og chips. Foodora sier de er sterkt inne i dette økosystemet, at de regner med at hjemme-leveringene, også av mat, vil øke sterkt fremover og at det er derfor de er med på denne type pilotprosjekter.
Doora, som egentlig heter Yape når hun kommer fra fabrikken i Milano, er ikke veldig ny. Jeg møtte henne første gang på designmessen i Milano i 2018. Året etter fikk hun den tyske Design-prisen – den henger adskillige hakk høyere enn Red Dot. Etter det har hun blant annet gjort tjeneste for posten i Tokyo.
Og siden du ikke spurte kan jeg ta med at designeren heter Margherita Colleoni, utdannet i Industridesign fra Politechnico di Milano.
Yape går på to hjul, er selvbalanserende og stappfull av sensorer og intrikate kognitive algoritmer og kan for eksempel utstyres med ansiktsgjenkjenning hvis du ønsker å få leveranser rett i hånden. Selvfølgelig kommuniserer hun også med Foodora-sentralen i sanntid.
Etter et par prøvedager på Stureplan, der hun vakte en viss oppsikt, men ingen problemer, skal eksperimentet nå evalueres. Det sies allerede at det skal ikke ta mange ukene før to av dem er i praktisk, kommersiell virksomhet i byen.
Hun kan gjøre inntil 6 km/t, kjøre 8 timer på en opplading, og det tar fire timer å full-lade henne. Maksimal kapasitet er 20 kilo. Det er ganske mange pizzaer.