LEVC SOA

Kinesisk produsent av engelsk taxi har store ambisjoner

LEVC – den Geely-eide taxi-produsenten med røtter tilbake til 1909 – har plutselig begynt å gjøre seg bemerket. Fra å leve i skyggen av alle de andre Geely-merkene, vil de nå bli en «ledende kraft innen mobilitetsteknologi»

LEVC betyr London Electric Vehicle Company og eies av det same konsernet som drifter bl.a. Volvo og Polestar.

Aktivitetene fra LEVC har ikke vært enkle å få øye på utenfor Londons bygrense, men produksjonen har ruslet og gått.

I fjor fikk de imidlertid ny ledelse som formulerte nye ambisjoner og som satte nye mål. De skal ganske enkelt utvikle smarte, sikre, grønne og tilgjengelige mobilitets-løsninger som skal være aktuelle for mange flere enn deres tidligere tilbud.

«Selskapets nye strategi vil gjøre at vi blir mer enn bare en produsent av verdens mest avanserte taxi. Med vår nye strategi skal vi bli et ledende karbonfritt mobil-teknologi selskap» skriver den nye ledelsen.

Men slikt har vi hørt før, fra en rekke hold. Nå har imidlertid LEVC sluppet flere detaljer.

Ny plattform

Deres tekniske sjef, Kent Bovellan, forteller om en helt ny plattform, SOA, som har vært utviklet ved hjelp av kontorene i Kina, Sverige og Tyskland også. Selv om den deler enkelte detaljer med Geelys unisex SEA-arkitektur, blir dette en helt LEVC-spesifikk konstruksjon.

Heller ikke den eksisterende taxien skal benytte den nye arkitekturen.

Den er utviklet for å være en kompromissløs basis for vans og MPV-er. Vi snakker altså om en moderne utfordrer til V-Klasse eller Multivan.

Store biler med lang rekkevidde

På denne arkitekturen kan man bygge biler på mellom 486 og 600 cm, med akselavstand mellom 300 og 380 cm. Tre batteripakker er det muligheter for, 73, 102 eller 120 kWt med potensiell rekkevidde på 700 km.

Motoralternativet som velges har selvfølgelig innflytelse på rekkevidden, og her er det snakk om inntil 536 hk. Hekkmotoren blir den primære drivkilden, men en motor på forhjulene slår inn under akselerasjon eller når kjøreforholdene krever det.

Fleksibilitet

Innredningen blir med tre seterader og en bakerste, fjerde, som kan slås ned. De to midterste seteradene monteres på skinner som er 1,9 meter lange, for å gi stor frihet i setestillingen. For å komme inn må du opp på en høyde på 386 mm – LEVC sier dette er 74 mm lavere enn en gjennomsnitts europeisk van. Lastehøyden for bagasjen er også lavere enn på andre.

Det er mulig dette har med fjæringen å gjøre, som skal bli luftfjæring rund baut for personbil-utgavene. De som bygges som varebiler fortsetter med stiv bakaksel.

Bovellan var også stolt av stivheten i chassiset. 41.000 Nm/grad påsto han var det dobbelte av verdien på europeiske MPV-er.

(saken fortsetter etter bildegalleriet)

LEVC SOA-plattform
LEVC SOA-plattform
LEVC SOA-plattform
LEVC SOA-plattform
LEVC SOA-plattform
LEVC SOA-plattform

Fremtidsrettet

Det skal bygges inn semi-autonome egenskaper når bilen kommer på markedet om noen år. Da kommer vi også til å snakke om infotainment-anlegg utviklet sammen med Geelys eget Ecarx-selskap. Anlegget skal ha krefter nok til å kunne drive minst åtte individuelle skjermer.

Det er et av selskapene i Gill-gruppen som har hatt importøravtale med LEVC i mange år, uten å ha solgt mer enn et par biler.

Det kan åpenbart bli litt mer aktivitet rundt dette merket nå.

Powered by Labrador CMS