-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Nye hinder for amerikanske biler
Etter 1. juni blir det vanskeligere å få godkjent store amerikanske biler på Trafikkstasjonene. Statens Vegvesen har satt nye krav til godkjenning av særlig bruktimporterte biler fra USA. Det er ikke lengre tilstrekkelig at bilene har vært registrert i USA før de ankom Norge.
Biler som denne kan bli vanskeligere å få registrert i Norge
Endringer i kjøretøysforskriften trer i kraft fra 1. juni. Fra denne datoen er det bare personbil (M1) og varebil (N1) med original utførelse som uten omfattende dokumentasjon kan bli registrert i Norge. Tidligere ble også buss og lastebil omfattet av unntaksbestemmelsene.
– Årsaken til at disse bilgruppene ikke lenger omfattes av unntaksbestemmelsene er at de trafikksikkerhetsmessige kravene til større biler, spesielt i USA, fraviker mye i forhold til de krav som stilles i Norge. Dette gjelder for eksempel krav om bilbelte i buss, tilgjengelighet for funksjonshemmede og brannsikkerhet, sier Reidar Henry Svendsen i Statens vegvesen.
I tillegg inneholder endringen i forskriften en klargjøring av hva som ligger i begrepet original utførelse. - Bilen skal være i den utførelse den ble levert fra fabrikken - både innvendig, utvendig og teknisk, heter det.
Kjøretøyforskriftens § 1-15 ble vedtatt i juni 2004 for å forenkle import av biler produsert i USA og EU/EØS-land. Før dette var det vanskelig å få godkjent biler etter de tekniske kravene i kjøretøyforskriften.
Erfaringene har vist at det til Norge er kommet flere store biler som ikke tilfredsstiller de krav man har til sikkerhet - særlig når det gjelder bremser. Endringen i reglene får størst betydning for enkeltimport av biler fra USA, og vil få mindre betydning for import av nye biler via autoriserte importører.