-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
Hagen Bil AS:
Bilmekaniker/Servicetekniker
-
MyCar:
Innkjøper
Nye hinder for amerikanske biler
Etter 1. juni blir det vanskeligere å få godkjent store amerikanske biler på Trafikkstasjonene. Statens Vegvesen har satt nye krav til godkjenning av særlig bruktimporterte biler fra USA. Det er ikke lengre tilstrekkelig at bilene har vært registrert i USA før de ankom Norge.
Endringer i kjøretøysforskriften trer i kraft fra 1. juni. Fra denne datoen er det bare personbil (M1) og varebil (N1) med original utførelse som uten omfattende dokumentasjon kan bli registrert i Norge. Tidligere ble også buss og lastebil omfattet av unntaksbestemmelsene.
– Årsaken til at disse bilgruppene ikke lenger omfattes av unntaksbestemmelsene er at de trafikksikkerhetsmessige kravene til større biler, spesielt i USA, fraviker mye i forhold til de krav som stilles i Norge. Dette gjelder for eksempel krav om bilbelte i buss, tilgjengelighet for funksjonshemmede og brannsikkerhet, sier Reidar Henry Svendsen i Statens vegvesen.
I tillegg inneholder endringen i forskriften en klargjøring av hva som ligger i begrepet original utførelse. - Bilen skal være i den utførelse den ble levert fra fabrikken - både innvendig, utvendig og teknisk, heter det.
Kjøretøyforskriftens § 1-15 ble vedtatt i juni 2004 for å forenkle import av biler produsert i USA og EU/EØS-land. Før dette var det vanskelig å få godkjent biler etter de tekniske kravene i kjøretøyforskriften.
Erfaringene har vist at det til Norge er kommet flere store biler som ikke tilfredsstiller de krav man har til sikkerhet - særlig når det gjelder bremser. Endringen i reglene får størst betydning for enkeltimport av biler fra USA, og vil få mindre betydning for import av nye biler via autoriserte importører.