-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Senterleder
NAF Senter Kongsberg
-
Kundemottaker
NAF Senter Oslo
-
Kundemottaker
NAF Senter Hamar
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Bilselger brukt/pre-owned
Formula Automobile Norge AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Mekaniker
NAF Senter Molde
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Trondheim
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS

Første halvår er talt opp
Det er varebilene som trekker ned yrkesbilstatistikken i Europa. Den gruppen var ned 26 prosent i juni, mens biler over 3,5 tonn økte med 2 prosent. De over 16 tonn økte sågar med 5,7 prosent. Men overskriftene blir: Yrkesbiler ned 22 % i juni, minus 21 % for første halvår!
La oss gjøre unna de lette først:
I hele området, inklusive UK og EFTA, ble det registrert 146.500 varebiler i juni. Det er en nedgang på 26 % i forhold til i fjor. For årets første seks måneder var nedgangen 24 % – fra 1,085 millioner til 825.000.
Så å si alle markedene var i minus i juni – det tyske og spanske sågar med mer enn 30 prosent. Slovakia og Hellas var de eneste med et salg på mer enn 1000 biler i måneden som kunne skryte på seg vekst.
Når det gjelder hele første halvår er også Hellas på minus-siden – bare Slovakia har holdt seg på pluss-siden.
Lastebiler, eller biler over 3,5 tonn, er nå tilbake i roligere farvann igjen. En vekst på 2,1 % i juni lar seg høre – det på tross av at både Frankrike og Tyskland var i minus. Slik de også er akkumulert.
Men 134 flere biler enn i juni i fjor drar den riktige veien. Selv om Norge gjorde sitt for den motsatte effekten – vi hadde like mange i minus!
Akkumulert er dette segmentet fremdeles i minus. Tre prosent ned, fra 181.700 til 176.300 biler. Siden UK er opp 7,5 prosent, er det EFTA som trekker skikkelig ned her, med 17 %, for EU isolert har en fremgang på mer enn 2,2 i juni.
Norge bidrar godt her – med minus 20,4 % i juni er det bare Romania som er verre, med minus 22,5 %.
Henter vi ut de aller tyngste, de over 16 tonn, fra denne gruppen, ser vi enda bedre utvikling. Opp 4,6 % i EU i juni. Opp 5,7 % i EU pluss EFTA pluss UK. Og her er det UK som løfter, de hadde en fremgang på 21,9 %.
Men Tyskland drar i hvert fall ikke ned nå. I juni leverte de 4.968 tunge biler, mot 4.962 i fjor.
Pluss er pluss.
Akkumulert ligger vi 775 biler foran fjoråret, det vil si 0,4 prosent, med Storbritannia, Frankrike, Spania og Italia på pluss-siden og Tyskland 3,3 % etter.
Det ser med andre ord ikke så mørkt ut – før man blander inn varebilene.
Siden vi har gjort unna 1. halvår, kan vi spandere noen blikk et par år tilbake og se hvordan markedet har utviklet seg.
Utvikling 2017-2022
Varebiler, volum, EU, UK og EFTA, 1. halvår | |||||
2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 |
824.819 | 1.085.164 | 758.166 | 1.144.454 | 1.102.388 | 1.049.597 |
Biler over 3,5 tonn, EU, UK, EFTA, 1. halvår | |||||
2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 |
176.306 | 181.667 | 136.561 | 238.563 | 201.568 | 194.801 |
Biler over 16 tonn, EU, UK, EFTA, 1. halvår | |||||
2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 |
148.777 | 148.203 | 107.582 | 194.648 | 164.470 | 158.450 |
Kilde: ACEA |