Illustrasjonsfoto: Scania

Første halvår er talt opp

Det er varebilene som trekker ned yrkesbilstatistikken i Europa. Den gruppen var ned 26 prosent i juni, mens biler over 3,5 tonn økte med 2 prosent. De over 16 tonn økte sågar med 5,7 prosent. Men overskriftene blir: Yrkesbiler ned 22 % i juni, minus 21 % for første halvår!

Publisert

La oss gjøre unna de lette først:

I hele området, inklusive UK og EFTA, ble det registrert 146.500 varebiler i juni. Det er en nedgang på 26 % i forhold til i fjor. For årets første seks måneder var nedgangen 24 % – fra 1,085 millioner til 825.000.

Så å si alle markedene var i minus i juni – det tyske og spanske sågar med mer enn 30 prosent. Slovakia og Hellas var de eneste med et salg på mer enn 1000 biler i måneden som kunne skryte på seg vekst.

Når det gjelder hele første halvår er også Hellas på minus-siden – bare Slovakia har holdt seg på pluss-siden.

Lastebiler, eller biler over 3,5 tonn, er nå tilbake i roligere farvann igjen. En vekst på 2,1 % i juni lar seg høre – det på tross av at både Frankrike og Tyskland var i minus. Slik de også er akkumulert.

Men 134 flere biler enn i juni i fjor drar den riktige veien. Selv om Norge gjorde sitt for den motsatte effekten – vi hadde like mange i minus!

Akkumulert er dette segmentet fremdeles i minus. Tre prosent ned, fra 181.700 til 176.300 biler. Siden UK er opp 7,5 prosent, er det EFTA som trekker skikkelig ned her, med 17 %, for EU isolert har en fremgang på mer enn 2,2 i juni.

Norge bidrar godt her – med minus 20,4 % i juni er det bare Romania som er verre, med minus 22,5 %.

Henter vi ut de aller tyngste, de over 16 tonn, fra denne gruppen, ser vi enda bedre utvikling. Opp 4,6 % i EU i juni. Opp 5,7 % i EU pluss EFTA pluss UK. Og her er det UK som løfter, de hadde en fremgang på 21,9 %.

Men Tyskland drar i hvert fall ikke ned nå. I juni leverte de 4.968 tunge biler, mot 4.962 i fjor.

Pluss er pluss.

Akkumulert ligger vi 775 biler foran fjoråret, det vil si 0,4 prosent, med Storbritannia, Frankrike, Spania og Italia på pluss-siden og Tyskland 3,3 % etter.

Det ser med andre ord ikke så mørkt ut – før man blander inn varebilene.

Siden vi har gjort unna 1. halvår, kan vi spandere noen blikk et par år tilbake og se hvordan markedet har utviklet seg.

Utvikling 2017-2022

Varebiler, volum, EU, UK og EFTA, 1. halvår
202220212020201920182017
824.8191.085.164758.1661.144.4541.102.3881.049.597
Biler over 3,5 tonn, EU, UK, EFTA, 1. halvår
202220212020201920182017
176.306181.667136.561238.563201.568194.801
Biler over 16 tonn, EU, UK, EFTA, 1. halvår
202220212020201920182017
148.777148.203107.582194.648164.470158.450
Kilde: ACEA

Powered by Labrador CMS