-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Transport & Logistikk 2023:
Kjempemessig kjempemesse
Det var spesielt to store ting som skjedde på åpningsdagen. Den store Fagkonferansen som, hvis den overlever et par år til (og det later det ikke til å være tvil om når man ser på interessen) feirer den 70-årsjubileum. Og vi fikk en verdenspremiere med tung bil på strøm.
Produsent og kunde sier at dette er verdens første lastebil med batterier på 1000 kWt. Det skal bety 50 tonn og 600 kilometer.
Oppsiktsvekkende!
Dessverre skjedde den første delen av konferansen samtidig med avdukingen av verdensnyheten, slik at det store forsamlingen fagfolk som diskuterte bærekraft og det grønne skiftet og ikke minst var innovasjon et av dagens temaer, de fikk ikke anledning til å møte vidunderet.
Men det er konferanser i dag, fredag, også – dessuten er utstillingen åpen lørdag, så riktig mange, også konferansedeltakerne, skal kunne møte den før du ser dem på landeveien.
Dem?
På landeveien?
Ja visst! Det er to av dem, og kunden er norsk. Litra AS har kjøpt to trekkvogner med det de kaller norske spesifikasjoner (hvilket blant annet betyr komfortelementer i hytta) som skal gå i mattransport for Nortura mellom Rudshøgda, Malvik og Sem.
Bilene er kjøpt fra sveitsiske Designwerk som vi har fortalt om før. Men det er ikke bare bilene som er innkjøpt – for å bøte på elendig ladeinfrastruktur for store biler, har Litra samtidig investert i egne høykapasitetsladere på de tre terminalene.
(saken fortsetter)
2x2 sjåfører
Det blir to sjåfører på hver bil og bilene skal kjøre 140.000 kilometer per år. Dette skal gi en besparing på 280.000 kg CO2 i året har man regnet ut, og bidrar godt til Norturas hårete ambisjoner om å redusere utslipp fra transport med 80 prosent innen 2030.
YrkesBil kommer selvfølgelig tilbake med detaljer både om bilen og om Litra/Norturas planer videre. Og vi kommer også tilbake med andre detaljer fra denne store utstillingen.
Her og nå må vi nøye oss med et tilfeldig utvalg bilder fra dagens raske rundvandring, og det er faktisk en stor hall vi ennå ikke har vært innom. Du kan trygt regne med enda flere bilder senere.
Fremtid og nostalgi
Jeg håper disse bildene alene forteller om en omfattende og mangfoldig utstilling som har alt som har med lastebilmiljøet å gjøre – også for nostalgikerne.
Når så du så mange snutebiler sist?
Men også de som er ute etter nyheter får sitt, både hos bilimportørene som er der alle sammen, påbyggere og dele- og tilbehørsindustrien og alle andre medlemmer av dette økosystemet.
Det er også verdt å merke seg at det er ingen inngangspenger, besøket er gratis. Billett kan du laste ned her.
Til slutt (for denne gang) må vi også nevne at i tillegg til den store fagkonferansen arrangerer Norges Lastebileier Forbund egne miniseminar som finner sted på NLFs store stand.
Programmet deres for de dagene som er igjen ser slik ut:
FREDAG 29. september:
Kl. | Tema |
10.00 | Hva betyr bærekraftig transport og hvilke muligheter har vi? Og: |
Er det vinn eller forsvinn for forbrenningsmotoren? | |
11.00 | En hackers historie – Er din bedrift trygg på nett? |
12.00 | Vekting av Klima og miljø i offentlige innkjøp – hvordan skal din bedrift vinne anbud? |
13.00 | Enova – Hvordan få støtte og hvordan søke? |
13.00 | Statens vegvesen – Status på ladeinfrastruktur for tunge biler |
14.00 | Bilprodusentenes time |
15.00 | Hvordan avdekke og bekjempe transportkriminalitet? |
16.00 | Hva vurderer arbeidstilsynet i en bedriftskontroll? Arbeidstilsynet |
LØRDAG 30. september
Kl. | Tema |
10.00 | En hackers historie – Er din bedrift trygg på nett? |
11.00 | Vekting av Klima og miljø i offentlige innkjøp – hvordan skal din bedrift vinne anbud? |
12.00 | Risikoklassifisering, hva er det, hvordan brukes det, og hva betyr det for din bedrift? |
13.00 | Bilprodusentenes time |
14.00 | Hva vurderer Arbeidstilsynet i en bedriftskontroll? |
15.00 | NLF Kalkyle og NLFs klimakalkulator |
16.00 | Fair Transport og transportkjøpers ansvar |
Kom innom oss i YrkesBil også – i Vandrehallen like etter at du har gått forbi sperrene ved Inngang Vest. Hent den siste utgaven av bladet – det er ennå ikke kommet i posten – og forsøk deg på en konkurranse der du kan vinne gratis billett til Oslo Motor Show – det neste store stevnet i disse lokalene.
Både fredag og lørdag åpner Transport og Logistikk ’23-messen kl. 09.00 og holder åpen til kl. 18.00.