Toyota er nå på sin tredje generasjon brenselcelle. Også egnet for tunge biler.
Hydrogen: Fremtid eller flop?
Det kommer sprikende signaler om hydrogen som energibærer til landeveistransporten. Et problem er at andre teknologier utvikles kjappere.
Det er litt mer enn ti år siden Akio Toyoda presenterte
Mirai, det hydrogenfyrte flaggskipet, sa at «nå har jeg sett fremtiden» og
kalte bilen et vendepunkt for bilindustrien.
Hva som gikk galt er vanskelig å si. Manglende
markedsføring? Gal posisjonering? Problemer med hydrogentanking? Faktum er i hvert fall at Toyota etter ti år
kan se tilbake på 28.000 solgte hydrogenbiler.
-Jeg kan ikke med hånden på hjertet påstå et hydrogen har en
lys fremtid, sa Hiroki Nakajima, Toyotas tekniske sjef, til journalister i
november. Men han føyde til:
Allerede betalende abonnent på papirutgaven?
Få digital tilgang uten ekstra kostnad
Registrer deg her
Gratis prøveperiode!
Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende
Registrer deg her
Har din prøveperiode gått ut?
Se våre alternativer for abonnement
Klikk her
Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00