-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Daimler Truck tjener mer per kjøretøy
Til tross for lavere enhetssalg i konsernet leverte Daimler Truck Holding AG solide resultater i første kvartal 2024. Volvo Trucks rapporterer at flere kunder er i en «vent-og-se-modus».
Med 13,3 milliarder Euro er konsernets omsetning på samme nivå som forrige års første kvartal (Q1 2023: €13,2 milliarder), opplyser selskapet i sin kvartalsrapport fredag 3. mai.
Med en liten økning er justert driftsresultat (EBIT) på samme nivå som året før, med 1,21 milliarder euro i rapporteringsperioden (mot Q1 2023: €1,16 milliarder). I
I likhet med Scania (som leverte rekordresultat i første kvartal), forteller Daimler Truck i sin kvartalsrapport om «en normalisering av lastebilmarkedene», altså en nedgang i leveringsvolum.
Det innebærer i Daimler Trucks tilfelle, at konsernets globale salg i 1. kvartal endte på 108.911 enheter (mot 1. kvartal 2023: 125.172 enheter).
Økning i elektrisk, men fortsatt få
Salget av batterielektriske kjøretøy økte på sin side med 183 prosent, til 813 kjøretøy (mot Q1 2023: 287), men merk at andelen av det totale volumet fremdeles er forsvinnende lav.
Scania rapporterte at de kun hadde levert ut 47 batterielektriske lastebiler i årets første kvartal.
Det er en vei å gå, med tanke på de ambisiøse klimamålene.
Nettoresultatet på 847 millioner euro er en økning fra 795 millioner euro i samme periode i fjor.
Lønnsomheten går altså opp, samtidig som antall kjøretøyleveranser går ned. Det høres lukrativt ut.
Sjefen: - Motvinden øker
Med 1,21 milliarder euro var den frie kontantstrømmen til industrivirksomheten betydelig høyere enn forrige års Q1 (Q1 2023: 168 millioner euro).
Årsaken skal være betydelig reduksjon i kundefordringer, på grunn av tidspunktet for kundebetalinger i første kvartal 2024. Forventningen til den frie kontantstrømmen for hele 2024 forblir dermed uendret, opplyses det.
- Vi hadde en positiv start på 2024, og leverte en robust lønnsomhet på lavere salgsvolum. Resultatene våre for første kvartal viser tydelig: Mens markedene er i ferd med å normalisere seg, leverer selskapet vårt stabil EBIT og avkastning på salg. Mens vi er på vei mot våre finansielle mål for hele året, øker motvinden i Europa. Vårt globale team er fokusert, bestemt og trygg på å nå våre 2024-mål, Martin Daum, administrerende direktør i Daimler Truck.
Volvo: Flere i vent-og-se-modus
Volvo Trucks, som rapporterte sitt første kvartal litt tidligere i april, meldte også om normalisering av markedene både i Europa og Nord-Amerika. Både transportvolumer og fraktrater har falt fra tidligere svært høye nivåer.
«Mange flåter fortsetter sine utskiftninger, mens detaljkunder er mer i en vent-og-se-modus. Utnyttelsen av lastebilflåten holder seg på gode nivåer», rapporterer Volvo Trucks.
Netto ordreinngang falt for Volvos del med 19 % til 48.701 enheter, og leveransene gikk ned med 10 % til 55.470 enheter globalt.
I Europa gikk ordreinngangen ned med 20 % til 25.077 lastebiler mens leveransene gikk ned med 11 % til 29.289 lastebiler. Gjennom mars ble Volvo Trucks totale markedsandel for tunge lastebiler redusert til 17,2 % (fra 17,7) mens de økte sin andel i det elektriske tungbilmarkedet til 54,1 % (fra 50,2).
Renault Trucks er mistet markedsandeler, ned til 8,0 % (fra 9,0), mens i kategorien for elektriske kjøretøy økte de markedsandelen til 19,8 % (fra 15,5).
Stabile marginer
Økonomisk utgjorde Volvos lastebilvirksomhets nettoomsetning 89.946 millioner SEK i Q1 2024, som var på samme nivå som i 1. kvartal 2023.
Ekskl. valutaeffekter økte nettoomsetningen med 1 % og salget av tjenester øker med 3 %.
I 1. kvartal 2024 økte justert driftsinntekt til 13.073 millioner SEK (mot 12.715), tilsvarende en justert driftsmargin på 14,5 % (mot 14,2). Det var ingen justeringer i 1. kvartal 2024.
«Sammenlignet med Q1 2023 er høyere justert driftsinntekt en effekt av prisrealisering og lavere materialkostnader, som ble delvis motvirket av lavere volum og industriell utnyttelse, samt høyere FoU- og salgskostnader», skriver Volvo.