-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Batterier slår diesel i bybusser
Etter at bensin, og så diesel i mer enn 100 år har drevet bytrafikken, overtar nå batteriene. I hvert fall i Europa. ICCT slår fast at i første kvartal i år hadde bybusser med eldrift en større markedsandel enn noe av de andre drivlinjene.
BilJobb.no
-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
Det er International Council on Clean Transportation som har holdt sin kvartalsvise opptelling og som kan fortelle at for første gang har en null-utslippsteknologi dominert en sektor av veitransporten i Europa.
Men samtidig slår de fast at årsaken ikke er et voldsomt salg av batterielektriske busser – det har ligget rundt 30 prosent markedsandel lenge nå – men at salget av dieselbusser har sunket drastisk. Fra 60 % for bare halvannet år siden, til under 30 % nå.
Oversikten fra ICCT viser at det er hybridene som har stått for den største veksten, de tok også igjen diesel i siste kvartal.
Denne utviklingen har skjedd uten noen direkte utslippsforbud noen steder, men alle signaler har pekt mot lav- eller nullutslipps-soner byer, og land som Danmark og Nederland har sagt null forbrenningsbusser etter 2025. Irland har fulgt opp med deadline i 2030 og Østerrike 2032.
Dessuten har vi EUs Clean Vehicles Directive som krever at medlemslandene skal kjøpe mellom 24 og 45 prosent busser drevet med noe annet enn diesel mellom august 2021 og desember 2025. Deretter øker kravet til alternative drivlinjer.
En annen oversikt fra ICCT viser at i Danmark, Irland, Litauen og Nederland ble det bare solgt batterielektriske bybusser i første kvartal i år. I Finland var 85 % batterielektriske og i Sverige, 65 %.
At Norge ikke er høyt oppe på denne listen skyldes ganske enkelt at vi ikke er på den listen – nok et resultat at Eurostat ikke tar spesielt mye hensyn til slike som oss.
ICCT minner om at vi allikevel har en vei å gå. Allerede i 2022 var 91 prosent av alle nye busser batterielektriske (eller hydrogen) i Kina.