-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling

Ida Krag: - Hva var det vi sa?
INNLEGG: - NBF sitter dessverre med en opplevelse av at ENOVA ikke har vært den medspilleren de burde, skriver NBFs Ida Krag i dette innlegget.
I en rapport nok mange i bransjen har sett frem til påpeker Riksrevisjonen at ENOVA ikke har utnyttet handlingsrommet sitt effektivt, ikke har vurdert eller dokumentert lønnsomhet ved teknologiutvikling og har brukt årevis på å gjøre endringer i støtteordninger de har visst at ikke fungerer tilfredsstillende.
Riksrevisjonens rapport går nå til Stortinget, NBF ser frem til behandlingen der.
For – Hva var det vi sa?
NBF har, sammen med BIL, over år påpekt svakheter, feil og manglende forutsigbarhet ved en rekke av ENOVAs støtteordninger. Vi er ikke i tvil om at det grønne skiftet for nyttekjøretøyene kunne ha kommet mye lenger, dersom virkemidlene (les ENOVA) hadde fungert bedre.
Bransjen står klar – og har mulighet – til å gjøre store utslippskutt, men trenger rammer som gir trygghet for mer kostbare, klimavennlige investeringer.
Riksrevisjonen påpeker i sin overordnede vurdering at:
Det kreves en betydelig innsats for at Norge skal innfri sine klimaforpliktelser. ENOVA er ment å være et sentralt virkemiddel for dette. Det er ikke tilfredsstillende at:
- ENOVA ikke har utnyttet handlingsrommet til effektiv utforming av virkemidlene
- Vurderinger av lønnsomhet ved teknologiutviklingen ikke er dokumentert av ENOVA. Dette hindrer kontroll og reduserer mulighetene for læring og forbedring.
- Klima- og miljødepartementet ikke har gitt ENOVA tilstrekkelig frihet til å bruke virkemidlene på en hensiktsmessig måte
Som vi skulle sagt det selv!
Vi har gang på gang etterlyst ENOVAs vilje til å utnytte handlingsrommet som finnes i EUs statsstøtteregelverk, som de er pålagt å operere under. For de aller fleste norske virksomheter gir statsstøtteregelverket mulighet til å støtte 60 prosent av merkostnad.
For de elektriske varebilene ble støtten likevel gang på gang redusert – og så helt fjernet før sommeren 2023, med begrunnelsen om at markedet gikk av seg selv. Da var el-andelen på varebilene på ca. 30 prosent.
Problemet er bare at norske myndigheter har vedtatt at el-andelen lette varebiler skal være 100 prosent i 2025. Vi kommer ikke dit uten incentiver.
Støtten til tyngre kjøretøy, inkludert støtten til depotladere, har også vært lite effektiv. I våres forsvant også støtten til biogass "over natten".
NBF sitter dessverre med en opplevelse av at ENOVA ikke har vært den medspilleren de burde i den enorme jobben vi har foran oss med å gjøre næringstransporten utslippsfri.
Vi håper Riksrevisjonens rapport fører til endringer, og at Stortinget vil være med oss og se at vi trenger forutsigbare, målrettede virkemidler for å øke farten mot en utslippsfri veitrafikk.
Innlegget ble først publisert på Norges Bilbransjeforbunds blogg.