-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Forventer 20 prosent vekst i 2023
Transportgiganten Flix, som eier blant annet FlixBus, hadde sitt beste år noen gang i 2022. Selskapet ser lyst på markedsutsiktene og beregner en vekst i omsetning på 20 prosent i år.
Hovedselskapet Flix SE, som innbefatter FlixBus, FlixTrain, Greyhound (USA) og Kamil Koç (Tyrkia), rapporterte nylig om en rekordomsetning i 2022 på 1,5 milliarder euro.
Det var en vekst på 185 prosent fra året før, men 2021-tallene var naturligvis påvirket i stor grad av Covid-restriksjoner. Selskapet går ikke ut med tall på fortjenesten, annet enn å skrive at «lønnsomheten var på EBITDA-nivå» (EBITDA betyr inntjening før renter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger).
Samtidig melder selskapet altså om utsikter for en vekst i lønnsom omsetning på 20 prosent, fra et rekordnivå, i 2023.
10 år siden starten
Flix startet som busselskap i Tyskland i 2013, og de grønne bussene markerte seg i et raskt voksende tempo gjennom hele Europa, med en aggressiv lavpris-tilnærming.
Det er i hovedsak langdistansereiser med buss (FlixBus) og tog (FlixTrain) som er kjernevirksomheten.
FlixBus opererer også i Norge, på aksen mellom Oslo og Svinesund med forbindelse videre ut til 34 andre land i Europa.
I desember utvidet Flix også til Brasil, og melder at de vil fortsette å utvide sitt fotavtrykk i 2023, med lansering av rutetilbud i Chile.
«Alle våre nettverk i Europa, Nord-Amerika og Tyrkia vil vokse signifikant i 2023 sammenlignet med 2022. Samtidig vil Flix fortsette å fokusere på lønnsomhet og øke marginene på gruppenivå også i 2023», skriver konsernet.
Hydrogen og batteri
Naturligvis fremheves også arbeidet med bærekraft, hvor Flix forteller at de har vært pioner når det gjelder å ta i bruk elektriske langdistansebusser og solcellepaneler.
De har lansert linjer med busser som drives av biogass og annet biodrivstoff.
Ved å benytte «state-of-the-art»-kjøretøy og få folk til å velge kollektivløsninger fremfor privatbil og andre transportformer, hevder selskapet å ha bidratt til å unngå utslipp av 818.000 tonn CO2 i fjor.
Nå står også hydrogenbuss (se bildene under) på planen fremover, samtidig som Flix i partnerskap med Daimler Buses utvikler en helelektrisk drivlinje for langdistansebusser.