-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Norge er spesielt utvalgt testarena for nye Ford E-Transit
I løpet av de neste ukene ankommer den første prototypen av Fords nye helelektriske varebil, E-Transit, Norge. Her skal bilen nå testes i vanlig bruk av Posten Norge og Recover.
Norge er ett av tre utvalgte land hvor den helelektriske varebilen skal tas i bruk i et stort kundetestprosjekt for å gjøre de siste justeringene før lansering.
Den ordinære lanseringen skjer først våren 2022, uten at Ford vil være mer konkrete om tidspunktet.
– Vi får en prototype av vår nye E-Transit til Norge i løpet av de neste ukene som Posten skal teste i vanlig bruk. Deretter skal Recover, som jobber med skadesanering, overta varebilen, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg, i en presseuttalelse.
– Begge virksomheter skal så dele innsikt og erfaring med oss for at vi skal kunne masseprodusere en helelektrisk varebil som leverer optimalt med tanke på kundenes faktiske behov i daglig bruk. Dette gir oss i Norge en unik mulighet for å få E-Transit best mulig tilpasset norske kunders spesielle behov, fortsetter Berg.
I tillegg til Norge, skal også ni andre prototyper nå testes innenfor flere forskjellige virksomhetsområder i Tyskland og Storbritannia frem mot lanseringen.
Testflåten inkluderer ulike varianter, som varebil, dobbeltkabin og flere forskjellige chassis med påbyggingsmuligheter med brutto kjøretøyvekt fra 3,5 – 4,25 tonn.
I alt skal det tilbys 25 varianter av E-Transit. Alle vil også bli tilgjengelig i forskjellige lengder, takhøyder og lastekapasiteter.
Testpartnerne skal nå bruke E-Transit-prototypene gjennom en 6- eller 12-måneders testperiode.
I 2020 ble Ford for sjette året på rad det mest solgte nyttekjøretøymerket i Europa. I Norge har Ford i flere år vært det nest største merket på nyttekjøretøy.
Med nye E-Transit tror Berg at Ford vil få en enda sterkere posisjon i nyttekjøretøymarkedet.
– Vi vet at mange norske kunder venter på E-Transit. Dette er en helelektrisk varebil som på mange måter representerer noe helt nytt i segmentet. Kombinasjonen av høy lastekapasitet, lang elektrisk rekkevidde, mange varianter og en rekke nye digitale hjelpemidler som hjelper eieren med å få maksimalt ut av bilen sin, gjør den helt unik, sier Ford Motor Norges administrerende direktør.
E-Transits elektriske motor leverer 269 HK og maksimalt dreiemoment er 430 Nm. Rekkevidden oppgis i dag til 350 kilometer (WLTP), men Ford understreker at endelige tall vil bli publisert nærmere lansering. Rekkevidden og ladehastighet er basert på produsentens tester og kalkuleringer iht. WLTP-kjøresyklusen.
Ford hevder dessuten at service- og vedlikeholdsutgiftene for E-Transit reduseres med rundt 40 prosent. Dette er basert på 3 år/180 000 km, og de har sammenlignet planlagt og ikke planlagt vedlikehold for en batterielelektrisk varebil med en tilsvarende dieselvarebil.