-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS

Vil ha flere aksler og større lass
Norges Skogeierforbund går sammen med Tine, Nortura, Felleskjøpet Agri, Fiskå Mølle, Strand Unikorn, AT Skog og Norskog for å effektivisere veitransporten. Blant annet vil de øke tillatt totalvekt fra 50 til 54 tonn på gitte strekninger.
– Regjeringens mål er at utslippene fra transportsektoren skal reduseres med 55 prosent innen 2030. Effektivisering av transporten er avgjørende for å nå dette målet. Da må moderne biler med flere aksler og større lass benyttes, sier administrerende direktør i Norges Skogeierforbund, Per Skorge, i en uttalelse på skog.no.
Skogeierforbundet har derfor gått sammen med Tine, Nortura, Felleskjøpet Agri, Fiskå Mølle, Strand Unikorn, AT Skog og Norskog for å få på plass rammer for mer effektiv og miljøvennlig transport på vei.
Siden mye av det disse aktørene transporterer er tungt, er det i stor grad lengden og totalvekta på kjøretøyene som avgjør hvor effektiv transporten blir.
Økt behov
Det siste året har biltransporten hatt en kraftig kostnadsvekst. Fra andre kvartal 2021 til andre kvartal 2022 har kostnadene økt med 15-20 prosent.
– Det er et større behov enn noen gang for å gjennomføre tiltak som kan få ned transportkostnadene og styrke norsk landbruk, sier transportsjef i Tine, Jan Kolbjørn Håkonsen til skog.no.
Fra 50 til 54 tonn
Organisasjonene og bedriftene ønsker at totalvektene økes fra 50 til 54 tonn på veger der tillatt vogntoglengde er 19,5 meter.
Forslaget berører først og fremst veger på Vestlandet og i Nord-Norge.
– Dagens bestemmelser om tillatte vekter er utformet for vogntog med seks aksler. For mye av transporten i våre næringer er det imidlertid vogntog med sju aksler som i dag er best egnet. Vi ønsker derfor at regelverket tilpasses slike vogntog. Det vil være gunstig både av hensyn til effektivitet, miljø og trafikksikkerhet, og gjøre at vi får en god helhetsløsning både for sterke og svake veger, sier rådgiver i Norges Skogeierforbund, Dag Skjølaas til skog.no.