El-park til pickuper

ZF – og de burde vite det – påstår at dette er første gang en større pickup-truck blir levert med elektrisk park-brems.

Publisert

Det er Fords F-150 som nå utstyres med en slik innretning. Og det skjer etter at ZF har utvidet el-park produktspekteret sitt til å omfatte større transportere, store SUVer og pick-uper som denne.

Poenget er ikke først og fremst at bilen står bedre stille når den er parkert og parkbremsen er elektrisk, det er ganske mange andre funksjoner som også er til stede da.

Man sparer for eksempel masse vekt, 9 kg. eller mer, i forhold til en trommel-i-skiva brems. Det betyr lavere forbruk, og siden dette dreier seg om uavfjæret vekt kan det også gi bedre kontakt hjul/veibane.

At man verken trenger håndbrems eller pedal lenger betyr at designerne har mer intern plass å boltre seg på, samtidig som wire-fritt forbindelse mellom bryter og brems gjør pakkingen enklere.

Men denne bremsetypen kan også benyttes i samarbeid med forskjellige elektroniske assistentsystemer. Den kan brukes av stabilitetsprogram eller av fartsholder under stopp-start-forhold, og i nødbrems-situasjoner assisterer den jo også.

Siden elektrisk parkeringsbrems dukket opp i 2001 med TRW som pioner, er det fremstilt mer enn 100 millioner EPB’er. Siden 2015, da ZF kjøpte opp amerikaneren, har de vært sammen om det gjennom den ZF-divisjonen som heter «Active & Passive Safety Technology».

Powered by Labrador CMS