-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Haugaland Transportskole:
Med spesialtilpasset skolevogntog
Fra nyttår trer nye kjøreopplæringsregler i kraft. Da må elever som skal ta lappen på tungbil kjøre med både semisett og bil og slepvogn. Det blir en utfordring for mange kjøreskoler. Haugaland Transportskole har bygget opp en lastebil som takler begge kombinasjonene.
Den nye førerkortopplæringen som trer i kraft ved årsskiftet skal sørge for en mer realistisk opplæring enn tidligere. Blant annet blir det et krav at elevene som skal ta et CE-førerkort skal ha opplæring på så vel trekkvogn og semitrailer, som bil og slepvogn. Man skal også kunne kople slike kjøretøykombinasjoner fra og sammen igjen.
– Vi ønsker de nye kravene velkomne. Slik det er i dag kan en elev få et CE-førerkort uten engang å ha sett en svingskive, og langt mindre ha koplet fra hverandre et vogntog. Allikevel sendes de ut til det virkelige liv med et CE-førerkort i lomma, sier Svein Ove Vetrhus, faglærer hos Haugaland Transportskole i Haugesund, et datterselskap av HSD Buss.
Les hele saken i YrkesBil nummer 15.