Ved presentasjonen hadde de montert en buss oppå den nye plattformen. En 11 meters C11 som kunne by på 400 km med full AC.

I tide til Busworld?

BYD har nettopp presentert det de kaller e-Bus 3.0. 1.000 Volt arkitektur er en av nyhetene.

Publisert

Det dreier seg om en ny buss-plattform, der de største nyhetene ligger under gulvet.

Her er det en batteripakke med celler-til-chassis (CTC) integrering – med andre ord er chassiset batteriet der cellene består av ekstra tynne såkalte Blade-enheter.

Her kombineres lavere vekt og mindre høyde med stivere struktur og større beskyttelse.

Industriens første 1000 Volt arkitektur sammen med det de påstår er verdens første 1000 V. drivaksel for busser og et nytt varme/kjølesystem sørger for at energiforbruket reduseres med påståtte 18 %.

Plattformen ble presentert på et BYD-arrangement i den kinesiske storbyen Hangzhou mandag 15. september.

Det sies også at rekkevidden forlenges med 50 – 80 km. ved minus 15 grader C.

De første informasjonene snakker også om BYDs elektroniske fjæringskontroll, som blant annet byr på krengningshemming.

DiSus-A heter det systemet, mens iTAC fordeler dreiemomentet til drivhjulene – en slags stabilitetskontroll - og TBC betyr simpelthen (high speed) Tire Bust Control – altså ikke bare en dekktrykk-overvåker men også en stabilitetskontroll dersom et dekk plutselig skulle blåse.

DAI hører også med – eller Driver Incapacitation Assistance. Det betyr vel ikke at elektronikken skal assistere en sjåfør som ikke er i stand til å kjøre, men skal gjøre det umulig for ham å bruke ratt og pedaler til noe som helst.

Ved presentasjonen hadde de montert en buss oppå den nye plattformen. En 11 meters C11 som kunne by på 400 km med full AC.

På den nye plattformen vil en C11 kunne tilbys med fire batterimuligheter: 184, 257, 311, 425 og 593 kWt med rekkevidde mellom 220 og 730 km.

Det er vel sannsynlig at BYD klarer å få denne spennende nyheten over til Brussel i tide til Busworld den 4. oktober.

I følge cnEV Post har BYD ut august solgt 38.074 nyttekjøretøy ned New Energy drivlinje – altså elektrifiserte. Dette er en økning på 294,5 % skriver nettstedet.

Powered by Labrador CMS