-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Nybilsalg i Europa: Nedgangen fortsetter
Året startet egentlig ganske dystert.
Etter første kvartal lå varebilsalget i Europa 12,1 % under tilsvarende periode i fjor, ifølge ACEA.
Lastebilsalget hadde sunket med 15,2 %, og der var det de tyngste som skuffet mest, med en nedgang på 16 %, mens de lette lastebilene (3,5 til 16 tonn) nøyde seg med 11 % nedgang.
Buss-salget var udramatisk, det hadde sunket med 1,8 % i EU, men høyt salg i Storbritannia løftet segmentet til pluss 5,7 % i hele Europa.
Nedgangen har økt
ACEA, som er takorganisasjonen for europeiske bilprodusenter, står for denne statistikken.
Nå er frekvensen nede på en oversikt per kvartal og etter 2. kvartal er det bare halvåret de informerer om. Skal man se på 2. kvartal isolert må man frem med regnemaskinen selv.
Dessuten ser de bare på de geografiske markedene, det er ingen informasjoner om hvordan de forskjellige produsentene har prestert.
Varebilsalget endte 13,2 % under fjorårets etter første halvår, nedgangen har med andre ord økt etter første kvartal
De lette lastebilene sank med 18 %, vesentlig mer enn etter første kvartal, mens de tunge sank med 14,2 %. Dette segmentet gjorde det altså litt bedre enn i første kvartal.
Totalt betyr dette at lastebilsegmentet har gjort det litt bedre enn i Q1. Det falt med 14,9 % i første halvår, mot 15,2 % i første kvartal.
En marginal fremgang.

3,6 prosent el blant de tunge
Det er imidlertid ikke Tysklands skyld. Der lå de 27,5 % etter, mens Frankrike bidro med minus 18,8 % og både Spania og Italia lå på minussiden med mer enn 13 %. Storbritannia bidro med en 11 % nedgang.
Men buss holdt seg fremdeles på pluss-siden, med 4,1 %. Igjen var det UK som kompenserte for nedgangen i EU.
For biler er fremdeles diesel det ledende drivstoffet. Selv om nye varebiler med diesel sank med 15,6 % hadde de en markedsandel på 82 % (ned fra 84,3 % i fjor). Bensinbiler fikk 4,9 % markedsandel, mens de batterielektriske nå var oppe på 9,5 %. I første halvår i fjor var markedsandelen deres på 5,8 %.
Hos lastebilene var 3,6 % av totalen batterielektriske. Nederland økte i imponerende grad og tegnet seg for hver femte elektriske lastebil i Europa.
Men på buss er batterielektrisk merkbart , med en andel som økte fra 16,4 % i fjor, til 21,6 % så langt i år. Dieselandelen var nå nede på 64,7 %.
Du kan finne statistikken her.
