-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Mer gods fra øst
Lastebiltransporten av gods over den norske grensen økte med 6,7 prosent i 2007. Mens polske, danske, estiske og litauiske lastebiler økte med 18 prosent, økte norske med 9 prosent.
Det passerte mer enn 261 millioner tonn over gods den norske grensen i 2007. Det er 1,2 millioner tonn, eller 0,5 prosent, mer enn i 2006, viser tall fra SSB.
Disse tallene omfatter alle transportformer, også eksport av olje og gass med skip eller i rør. Lastebiltransporten utgjorde 14,8 millioner tonn. Av dette ble 12,1 millioner tonn fraktet med lastebiler som passerte grensen på vei. Resten var lastet på bil og/eller tilhenger som ble transportert med ferge.
Stabil norsk andel
Av godset som passerte grensen på vei, ble 46,4 prosent transportert med norske lastebiler i 2007. Dette er et halvt prosentpoeng mer enn i 2006.
Norske lastebilers andel av grensetransporten har holdt seg nokså stabil rundt 46 prosent siden 2003.
Svenske lastebiler sto for 30 prosent av transporten inn og ut av Norge. Også svenskenes andel av grensetransporten er nokså stabil.
Økning for polakker og baltere
Utenlandske biler importerer naturlig nok mer enn de eksporterer. De polske og baltiske bilene ser imidlertid ut til i større grad enn før å være i stand til å fylle opp bilen på hjemturen, idet økningen deres er størst på transport ut av Norge.
Størst økning i mengde gods fraktet over den norske grensen i 2007 har polske (+19%), danske (+12%), estiske og litauiske (+17%) lastebiler.
Tyske lastebiler står for 2,5 prosent av grensetransporten. For disse var det en nedgang i mengde gods på 6 prosent i 2007.
Polske og baltiske bilers andel av den norske grensetransporten utgjør fortsatt bare om lag 6 prosent til sammen.