-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Selvkjørende lastebiler sammenkoblet via WiFi
Her sender Daimler tre selvkjørende og sammenkoblede vogntog ut på Autobahn for første gang. Bilene er også koblet til Internett.
Dette er forlengelsen av hva Daimler viste frem i fjor høst, da de for første gang sendte et delvis selvkjørende vogntog, med systemet Highway Pilot, ut på trafikkert tysk motorvei for første gang.
Nå har bilkonsernet utvidet konseptet og gitt systemet navnet Highway Pilot Connect. Det siste ordet betyr at vogntogene i tillegg til å kunne kjøre selv er koblet sammen og kommuniserer med hverandre under kjøring via trådløst nett (WiFi) – såkalt platooning.
LES OGSÅ: Nytt mobilnett skal få lastebilene til å snakke sammen
15 meter avstand
YrkesBil var tilstede da Daimler denne uken testkjørte tre slike vogntog på Autobahn A52 utenfor Düsseldorf. Bak rattet i alle de tre spesialversjonene av Mercedes-Benz Actros satt det mennesker av kjøtt og blod, og de holdt i rattet inntil vogntogene var ute på motorveien. Så trykket de på Higway Pilot-knappen, slapp rattet og lente seg godt tilbake mens bilen kjørte selv.
I seg selv er jo dette både imponerende og litt nifst å være vitne til. Følelsene forsterkes en smule da Connect-knappen trykkes inn og de tre vogntogene kobler seg sammen med 15 meters mellomrom i 80 km/t. Normal avstand med mennesker bak rattet vil være cirka 50 meter.
Følger lederbilen
Enkelt forklart fungerer systemet slik at den fremste lastebilen kjører som «normalt» (av seg selv), ved å lese trafikkbildet og registrere vær- og føreforhold via kameraer, radarer og flere hundre sensorer. De to vogntogene bak (Daimler sier opptil ti vogntog kan kobles sammen) mottar kontinuerlig signaler fra den fremste bilen om alt den foretar seg, for eksempel nedbremsing eller fartsøkning, og følger nøyaktig lederbilens handlingsmønster.
Poenget er å redusere luftmotstanden og dermed også drivstofforbruket, etter samme prinsipp som brukes blant annet innen ski- og sykkelsport og ikke minst motorsport (slipstream).
Overførselen av informasjon skjer nødvendigvis lynraskt, og ved for eksempel en nødbrems reagerer lastebilene i løpet av ett tiendedels sekund, mot et menneske som ifølge Daimler trenger cirka 1,4 sekunder.
Koblet til Internett
Ved at bilene også er koblet til Internett skapes muligheten for sanntidsoppdateringer om værforhold, hindringer på veien og andre farer som kan utgjøre en sikkerhetsrisiko.
Tilkoblingen muliggjør også bruk av mer avanserte planleggingsverktøy, og kan dermed øke den totale transporteffektiviteten, ifølge Daimler.
Møtes i Rotterdam
Flere lastebilprodusenter, deriblant Scania, Volvo, DAF, Iveco og MAN, har i lang tid jobbet med slike konsepter for kolonnekjøring med «trådløst sammenkoblede» lastebiler (platooning).
6. april skal alle disse produsentene møtes i Rotterdam i Nederland under European Truck Platooning Challenge, som nederlandske myndigheter har tatt initiativet til. Dit kommer lastebilene seg selvsagt ved å kjøre i sammenkoblede kolonner fra ulike steder i Europa.
På konferansen skal deltakerne blant annet diskutere og planlegge teknologiens fremtid og muligheter. Foreløpig setter lovverket en stopper for bruk av både selvkjørende lastebiler og såkalt platooning, men myndighetene i flere land jobber nå med å tilpasse regelverket til den nye teknologien.