-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Statoil og Volvo sammen om brenselceller
Statoil og Volvo satser sammen på brenselceller for å løse miljøproblem ved tomgangskjøring.
Med kraftaggregat drevet med brenselceller vil karbondioksidutslippene (CO2) reduseres med mellom 20 og 30 tonn per vogntog per år. Vogntogene vil også slippe å kjøre på tomgang for å få strømforsyning når de står parkerte. I tillegg vil det bli betydelige reduksjoner av NOx og sotpartikler.
Dette er bakgrunnen for at Volvo AB og Statoil ASA har opprettet et nytt selskap, Powercell, for utvikling av kraftaggregat basert på ny brenselcelleteknologi.
Selskapet eies i fellesskap av Volvo Technology, VTEC (60 prosent) og Statoil (40 prosent). Powercell har patent på en brenselcelleteknologi som gjør det mulig å bygge så små og effektive kraftaggregat at de kan monteres i vogntog og andre større kjøretøy for å produsere strøm som normalt skaffes gjennom tomgangskjøring eller mindre dieselmotorer. Brenselcellen drives av hydrogen som framstilles fra diesel som allerede finnes ombord.
Tomgangskjøring fører med seg unødig utslipp og er et stort miljøproblem, i tillegg til å være til lyd- og luktmessig irritasjon for nærmiljøet. Dersom Nord-Amerikas cirka 0,5 millioner langtransport vogntog kunne redusere utslippene med 30 tonn CO2 per år, ville det gi en total reduksjon på cirka 15 millioner tonn CO2. Det tilsvarer en tredjedel av Norges årlige CO2-utslipp.
Dette er et framtidsrettet produkt med en klar miljøgevinst. Denne nye brenselcelleteknologien bidrar både til å løse et miljøproblem og bruke drivstoffet mer effektivt. Statoil bidrar både med vår drivstoff- og hydrogenkompetanse. Volvo er en spennende samarbeidspartner blant annet som verdens største produsent av dieselmotorer, sier Brage W. Johansen, leder for hydrogen i Statoil Ny Energi.
Powercells kraftaggregat for vogntog vil også kunne brukes i båter, fly og andre mobile enheter der det er behov for kompakt, miljøvennlig og effektiv kraftforsyning.