-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Norsk utenlandsfrakt 16 prosent ned i fjor
Mens polske, baltiske og en del andre lands andeler øker, krymper den svenske.
12,8 millioner tonn gods ble fraktet med lastebiler til eller fra Norge i 2009. Det er 16 prosent mindre enn året før, melder Statistisk Sentralbyrå (SSB).
Av dette ble 10,8 millioner tonn fraktet med lastebiler som passerte grensen på vei. Resten var lastet på bil og/eller tilhenger som ble transportert med ferge.
45 prosent norske
Statistikken sier ingen ting om nasjonaliteten på bilene som passerer grensen med ferge. 4,9 millioner tonn av varene som ble fraktet over grensen på vei, ble transportert med norske lastebiler, mens 5,9 millioner tonn var lastet på utenlandske biler. De norske bilenes andel utgjorde i overkant av 45 prosent, om lag det samme som de siste 6 årene.
Reduksjon på svenske biler
De svenske lastebilenes andel av den norske grensetransporten har ikke holdt seg like stabil. I årene 2001-2003 lå svenskenes andel like under 33 prosent, men har deretter sunket jevnt til vel 28 prosent i 2009.
Øst-Europa og Benelux-økning
Danske og finske lastebiler har ligget på 5-6 prosent i hele perioden. Det er de polske, baltiske og til dels også tyske, nederlandske og russiske bilene som, til tross for relativt begrensede kvanta, øker sine andeler.
Økning i fjerde kvartal
I fjerde kvartal ble det transportert 2,8 millioner tonn gods over grensen med lastebil. Det er en liten økning sammenlignet med samme kvartal året før, og første gang på fem kvartaler at godsmengden ikke går ned.
Svenskene fraktet mer til Norge
De svenske lastebilene fraktet 26 000 tonn mer over norsk grense i fjerde kvartal 2009 enn i samme periode i 2008. For norske lastebiler sank mengden med 32 000 tonn eller 2,5 prosent. Også danske og finske lastebiler transporterte mindre til og fra Norge i fjerde kvartal 2009 enn i fjerde kvartal 2008.