Elektrisk hund fra VW

Fridolin II kan styres fra passasjerplass eller følge deg rundt på distribusjonsrunden mens du går foran.

Publisert

Fridolin var internnavnet på en av Volkswagens mest eksklusive produkter. Nå jobber de med en moderne utgave.

Dette er et morsomt samarbeid med Deutsche Post i spissen – det er slike som dem som vil utgjøre den store kundemassen dersom drømmen blir virkelig.

Sammen med dem er et universitet i Braunschweig som heter noe så pompøst som Hochschule für Bildende Kunste – det er med andre ord der designen kommer fra. I midten står Volkswagenwerk som eventuelt skal bygge den.

Inspirasjonen er VW Type 147. Den såkalte Kleinlieferwagen, også kjent som Fridolin. Posten syntes VW Type 2, Transporter, var for stor, de ønsket 2 kubikk og en nyttelast på 350-400 kg og greie dimensjoner.

I februar 1962 startet samtaler mellom VW og Posten, i mars var konseptet klart, VW sjef Heinrich Nordhoff ga grønt lys noen dager senere, Westfalia, kjent for bobiler, bygget de første modellene og produksjonsutgaven var klare til Frankfurtutstillingen på høsten 1963. Fortere har vel VW aldri jobbet.

Frem til juli 1974 ble det produsert litt over 6000 av dem. Noen kom til Norge – den som gikk som delebil hos Harald A. Møller befinner seg i dag i som-ny stand hos HotShop. (En entustiastisk VW-gjeng. Vis oss noen andre som stenger butikken en uke i desember hvert år, for å reise på romantikk-tur til Wolfsburg).

Og nå viser altså Volkswagen det de kaller eT-Studie der de tre partnerne har kommet frem til en spennende varebil for fremtiden. Resultatet er en utslippsfri elbil med meget kompakte dimensjoner. Den har en lengde rett over 4 meter og rommer litt over 4 kubikk.

En motor i hvert hjul vil også bedre manøvrerbarheten. 96 kW yter de til sammen og får kraften fra 32 kWh sterke batterier – 100 km mellom hver lading burde da være mulig hvis man ikke er oppe i 110 km/t altfor ofte.

På passasjersiden finner man to store el-styrte skyvedører, og bak er det en skikkelig split-dør der deler av taket trekkes bakover slik at det kan beskytte mot nedbør – hvis den ikke er for sterk.

Selv om det egentlig ikke er riktig å snakke om passasjersiden. Sjåføren kontrollerer det hele fra en stikke, som gjør at han også kan flytte seg over i høyre sete og styre det hele derfra.

Men det blir virkelig morsomt når man ser på andre opsjoner. Lille Fridolin har en kjøremodus der den følger sjåføren når han går fra dør til dør (en ”follow me” funksjon). Eller han setter fra seg bilen og gjør runden sin, og når han er kommet til enden av gata plystrer han, så kommer den førerløse bilen til dit han er (”Come to me” funksjon).

”Selvfølgelig er ikke dette en bil som blir tilgjengelig om noen uker”, sier Rudolf Krebs – det er han som har ansvar for eldrift hos Volkswagen. ”Men vi må allerede nå planlegge hvordan en lett distribusjonsbil vil kunne se ut når vi begynner å nærme oss andre halvpart av dette århundre”.

Hva han også kunne legge til er at sannsynligvis er ikke de tekniske eller de logistiske problemene de største. Nye formuleringer i veitrafikkloven kan nok bli mer problematiske å etablere.

Powered by Labrador CMS