Mer nytt fra Volvo

De to lave cityslickerne FL og FE fra Volvo er blitt smartere.

Publisert

TRANSPORT: - Kundene i dette segmentet kjøper ikke en lastebil – de kjøper problemfri tilgang til en transportløsning, påpeker Volvo-direktør Claes Nilsson

Med nye FE og Volvo har målet vært å lage en kombinasjon av bil og tjenester som gjør det enda mer problemfritt.

Full fjernovervåking er ett av virkemidlene. Velger man Gold servicekontrakt følger Volvo-verkstedet med på kjøretøybruken og overvåker slitasjen på enkeltkomponenter. Hensikten er på å sikre at det bare utføres service på lastebilen når det er nødvendig – og at det bare utføres vedlikehold når kjøretøyet ikke er i bruk.

- Ved å fjernovervåke lastebilen og hvor raskt de ulike komponentene slites, forebygger vi at små problemer vokser seg store og ender med uventet driftsstans,” forklarer Jarkko Aine, spesialist på transportløsninger i Volvo Trucks.

Men også sjåførens hverdag er forbedret med nye instrumenter og seter med integrert nakkestøtte og sikkerhetsbelte. Et forsterket sete og setefeste i gulvet bidrar til å øke sikkerheten dersom det skulle skje en ulykke.

Nye motorer og I-Shift

Den nye 6-sylindrede D8-motoren har et slagvolum på 7,7 liter og leveres med tre effektnivåer: 320 hk / 1200 Nm, 280 hk / 1050 Nm og 250 hk / 950 Nm.

Volvo FL er også tilgjengelig med den kompakte 4-sylindrede D5-motoren. Den har et slagvolum på 5,1 liter og leveres med effektnivåer på 240 hk / 900 Nm og 210 hk / 800 Nm.

Euro 6-kravene sikres ved kombinasjonen av Selective Catalytic Reduction (SCR) og variabel turbingeometri, et EGR-system med kjøling og et partikkelfilter

Et omfattende utvalg av girkasser utfyller de to nye motorene. Blant annet er det nå mulig å utstyre Volvo FE med I-Shift.

Nå er også ESP (Electronic Stability Program) standardutstyr på både Volvo FE og Volvo FL. ESP hjelper sjåføren å holde lastebilen på veien i kritiske situasjoner.

Spesialdesignet 12-tonns modell

Volvo Trucks har også designet en 12-tonns modell av Volvo FL. Med den kraftigste motoren i segmentet (4-sylindret D5 med 240 hestekrefter), spesielt optimalisert I-Sync og en vekt som påstås å være 500 kg lavere enn en tilvarende lastebil med en 6-sylindret motor.

Den nye 12-tonns modellen er skal konkurrere i det største middels tunge segmentet. Volvo påpeker at bilen er lettere, lavere og mer konkurransedyktig priset enn den nåværende modellen.

Det klassiske Volvo-jernmerket er selvsagt flyttet opp under frontruten slik som på de øvrige nye Volvoene.

Powered by Labrador CMS