-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Mer nytt fra Volvo
De to lave cityslickerne FL og FE fra Volvo er blitt smartere.
TRANSPORT: - Kundene i dette segmentet kjøper ikke en lastebil – de kjøper problemfri tilgang til en transportløsning, påpeker Volvo-direktør Claes Nilsson
Med nye FE og Volvo har målet vært å lage en kombinasjon av bil og tjenester som gjør det enda mer problemfritt.
Full fjernovervåking er ett av virkemidlene. Velger man Gold servicekontrakt følger Volvo-verkstedet med på kjøretøybruken og overvåker slitasjen på enkeltkomponenter. Hensikten er på å sikre at det bare utføres service på lastebilen når det er nødvendig – og at det bare utføres vedlikehold når kjøretøyet ikke er i bruk.
- Ved å fjernovervåke lastebilen og hvor raskt de ulike komponentene slites, forebygger vi at små problemer vokser seg store og ender med uventet driftsstans,” forklarer Jarkko Aine, spesialist på transportløsninger i Volvo Trucks.
Men også sjåførens hverdag er forbedret med nye instrumenter og seter med integrert nakkestøtte og sikkerhetsbelte. Et forsterket sete og setefeste i gulvet bidrar til å øke sikkerheten dersom det skulle skje en ulykke.
Nye motorer og I-Shift
Den nye 6-sylindrede D8-motoren har et slagvolum på 7,7 liter og leveres med tre effektnivåer: 320 hk / 1200 Nm, 280 hk / 1050 Nm og 250 hk / 950 Nm.
Volvo FL er også tilgjengelig med den kompakte 4-sylindrede D5-motoren. Den har et slagvolum på 5,1 liter og leveres med effektnivåer på 240 hk / 900 Nm og 210 hk / 800 Nm.
Euro 6-kravene sikres ved kombinasjonen av Selective Catalytic Reduction (SCR) og variabel turbingeometri, et EGR-system med kjøling og et partikkelfilter
Et omfattende utvalg av girkasser utfyller de to nye motorene. Blant annet er det nå mulig å utstyre Volvo FE med I-Shift.
Nå er også ESP (Electronic Stability Program) standardutstyr på både Volvo FE og Volvo FL. ESP hjelper sjåføren å holde lastebilen på veien i kritiske situasjoner.
Spesialdesignet 12-tonns modell
Volvo Trucks har også designet en 12-tonns modell av Volvo FL. Med den kraftigste motoren i segmentet (4-sylindret D5 med 240 hestekrefter), spesielt optimalisert I-Sync og en vekt som påstås å være 500 kg lavere enn en tilvarende lastebil med en 6-sylindret motor.
Den nye 12-tonns modellen er skal konkurrere i det største middels tunge segmentet. Volvo påpeker at bilen er lettere, lavere og mer konkurransedyktig priset enn den nåværende modellen.
Det klassiske Volvo-jernmerket er selvsagt flyttet opp under frontruten slik som på de øvrige nye Volvoene.