-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Ny tungbil fra Daimler
Akkurat i tide til IAA presenterer Daimler en spennende truck – som ikke kommer til IAA.
Cascadia heter den nye lastebilen, og det er vel en type navn vi ikke er helt vant til fra Mercedes – dermed at kanskje koden knekket alt.
For vi snakker ikke om en ny bil til det store europeiske markedet, men en skikkelig Klasse 6-8 bil. Det nye flaggskipet til Daimler Trucks North America.
Cascadia er et kjent navn i USA, den linjen har vært produsert siden 2007, og er den overlegent bestselgende Klass 8-bilen i NAFTA-området.
Selvfølgelig er den nye serien forbedret på alle vitale områder – får vi vite. Sikrere, mer økonomisk, mer komfortabel – men det som nå pushes i en grad vi ikke har vært vant til når det gjelder trucks tidligere, er den såkalte connectivity. Oppkoblbarheten.
«180.000 av våre biler i Nord-Amerika er allerede online» kunne Daimlers lastebilhøvding, John Bernard fortelle ved introduksjonen, «nå kommer det tallet til å øke dramatisk».
Den nye bilen skal selvfølgelig fortsatt ha Freightliner som merkenavn, og den vil nok i hovedsak bli utstyrt med motorer fra Detroit Diesel (også et Daimlerfirma) og med D12 transmisjonen derfra.
Men amerikanske sjåfører og eiere har ofte sine helt personlige ideer, så fremdeles er det litt mer enn 5 prosent som velger en annen motor, og så mange som 35 % som velger en annen transmisjon.
Hvilket ikke skaper noen bølger hos den lokale avdelingen av Daimlers lastebilvirksomhet i Colorado Springs. På de siste ti årene har de solgt 412.000 av disse store bilene, og sannsynligvis vil vel takten øke nå.