-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
Norsktilpasset fra Frankrike
Versjon 2.0 av Peugeot Partner Mester overbeviser. Når vi dykker i detaljene, er det imidlertid ikke bilen som skinner aller mest, men garantien.
FACELIFT: Den lille varebilen Peugeot Partner er for tiden i sin aller beste alder. Bilen har fortsatt fresh nok basisteknologi til å danse i tetsjiktet, og er samtidig rutinert nok til å ha vokst fra barnesykdommene.
Etter fem år på markedet bidrar nå dessuten en diskret facelift til å løfte bilen opp til dagsferskt nivå både på utstyr og rent visuelt. Smekrere linjer, hekkspoiler (del av sportspakke) og LED-lys kan gjøre underverker.
Partner er godt innarbeidet i markedet, og de største fortrinnene er antagelig kombinasjonen av attraktive ferdigbiler (Mester), og samtidig bredt utvalg av drivlinjer og utstyr. Ikke minst er treseterløsning, kombinert med norsktilpasset og 12 centimeter dypere skillevegg, noe som frister mange kunder.
I lang utgave (L2), slik vi har kjørt bilen her, er det et rimelig bra kompromiss mellom komfort og størrelse. Men flere av konkurrentene tilbyr altså større volum
Anbefaler EMG
Da YrkesBil sist testkjørte Partner Mester på test, var det også med den glimrende 90-hesteren eHDi, men med den automatiserte girkassen EMG.
Dagens testbil har 5-trinns manuell kasse. Det fungererhelt utmerket i seg selv, og seks gir savner man absolutt ikke. Motor og kasse fungerer også helt utmerket med stopp-start-system – akkurat som det gjorde med EMG.
Men ulempen med ikke å velge EMG, er for det første at manuell girspak stjeler mye plass fra passasjeren i midtsetet. Ulempe nummer to er at manuelt gir er oppgitt med høyere forbruk og utslipp og dermed avgifter.
Det mest interessante er likevel hva flåtekunder og enkelte andre Partner-eiere rapporterer: På biler med varierte brukere, er slitasjen på blant annet vinterdekk betydelig lavere på biler med EMG...
Kort sagt kan man si at EMG-kasse er snillere både mot bil og miljø. Også YrkesBil mener at EMG er et vesentlig bedre valg enn manuelt gir – om man ikke bare MÅ gire selv.
Lysende vareroms-LED
Førerkomfort er generelt høy, og bilen har et høyst godkjent støynivå (mest påtagelig er hjulstøy). Kvalitet på materialer og ergonomi, med mange fikse løsninger, inkludert takhylle, er også til å bli happy av for en «arbeidende» sjåfør.
Bortsett fra setevarmen da, med bryteren plassert slik at du aldri finner den når du trenger det. Støtdemperkomforten er førsteklasses, selv med tom bil. Og at testbilen hadde skinnseter (del av sportspakke) trakk inntrykket videre opp.
I den bakre halvdelen av bilen, er Mester 2.0-utgavene standard utstyrt med delt bakdør og skyvedør på høyre side. Også når man åpner bak dørene er kvalitetsinntrykket meget høyt. Sortimo finergulv med PVC-belegg og seks solide surrekroker er bare starten. Også vegger vinduer og tak er lekkert tilpasset. Men det absolutt største inntrykket i bilen denne gang er den nye LED-arbeidsbelysningen i varerommet. En svært effektiv og kjærkommen forbedring.
Mester-utgavene av Partner kan tilby økt nyttelast over standard – og det kan være på sin plass å velge dette. I følge vognkortet skal testbilen veie 1465 kilo med fører, som gir 675 kilo nyttelast. Med alt ekstrautstyret er man erfaringsmessig allerede nede på rundt 500-550 kilo effektiv tillatt nyttelast. Tillatt hengervekt er forsiktige 1010 kilo.
Pent prisbilde
Prisbildet på Partner Mester 2.0 er hyggelig. Og i forhold til forgjengeren får man nå en oppgradert bil med mer utstyr til i praksis lavere pris.
Fra en startpris på 156.900 kroner (inkl. reg.) i kort versjon, kan man legge til 6000 kroner for EMG girkasse og 7000 kroner for lang versjon, anbefalt begge deler. Testbilen hadde også ekstra innvendig kledning til 3300 kroner ekstra, samt en såkalt «Sportspakke» med spoiler, takrails, belyst innstegslist og diverse til 17.000 kroner.
Ekstrapostene er smaks- og behovssaker. Bilen havner altså på en konkurransedyktig innkjøpspris på mellom 160.000 og 190.000 kroner eksklusiv merverdiavgift.
Super garanti
Men så har vi 5 år eller 250.000 km garanti, da. Peugeot introduserte det nylig på alle sine 4x4 varebiler. Det var åpenbart en suksess nok til at de nå strekker seg like langt på den nyeste generasjon av 4x2-bilene også. Og for en bileier som produserer kilometer på Partneren bør dette være meget interessant.
Konklusjonen er altså klar: Gode ytelser på alle områder fører Partner Mester 2.0 videre som en svært anvendelig bil. Den tar riktignok ikke de største lassene og er ikke best på de aller lengste turene. Men skal du ha noe som passer godt til det meste, er det vanskelig å ta feil med Partner Mester 2.0 lang.
FAKTA Peugeot Partner «Mester 2.0» eHDi 1,6 (90 hk), 5 tr man, lang versjon. (2,2 tonn, 4,0 kubikk)
Motor: 4-syl. diesel, 1560 ccm, 66 kW (90) v/ukjent o/min. 215 Nm v/1500 o/min.
Mål: 463 x 181 x 181 cm (L/B/H), akselavstand 273 cm, varevolum 4,0 m3
Oppgitte vekter: Egenvekt m/f 1465 kg, tilhengervekt 1010 kilo, nyttelast 675 kg.
Oppgitte ytelser: 0-100 km/t ukjent sekunder, toppfart ukjent km/t.
Oppgitt forbruk: 0,50 l/mil (blandet), 132 gram CO2/km
Pris fra: 163.900 kroner før ekstrautstyr, inkl. reg., eksl. mva.
Pris testbil: ca. 185.000 kroner ekskl. mva
Modell til Norge: Siden april 2013
Partner-konkurrentene
SALGET: Ser vi på registreringsstatistikken så langt i år, kniver Peugeot Partner først og fremst med tvillingsjelen Citroen Berlingo. Ved utgangen av april ligger Berlingo noen få biler foran, men begge bilene takter til rundt 1800 biler totalt i år.
Den tidligere sterke konkurrenten Ford Connect kjenner nå på sin side for alvor at den er på utgående. Til gjengjeld er det dukket opp en hissig nykommer i nye Mercedes Citan, uten at den foreløpig ser ut til å true Partners posisjon. I tillegg har vi tvillingbilene Fiat Doblo og Opel Combo. Dette er også teoretisk sett sterke konkurrenter, men ingen av merkene har fått tilstrekkelig fart i salget ennå.
Derimot er veien opp til kongen av små kassebiler lang. VW Caddy ruler, det må selv de mest optimistiske Partner-selgere innse. VWen selger bedre enn Partner og Berlingo til sammen.
Men Citroen skal jobbe steinhardt skal de klare å holde Partner bak Berlingo resten av året. Begge merker kommer riktignok med elektriske utgaver av bilene – men her har Peugeot allerede kapret nok anbud til å ta 80 prosent av dette lille undersegmentet. Dessuten nyter Peugeot nå gode frukter av sin 4x4-satsing på Partner. Både med den lange garantien og ikke minst med en kampanje som synes å fortsette på 9.900 kroner eks. mva. på lagerbiler.