-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
40 år med skvettlapper
Få kan mer om skvettlapper enn svenske Plastomer AB, som har produsert slike siden 1982. Nå fører selskapet også en rekke andre tilbehør til nyttekjøretøy, og Bjørn Nyhagen jobber for å få sterkere grep om det norske markedet.
På fabrikken til det familieeide selskapet Plastomer AB i Västervik i Kalmar-regionen, som for mange bedre kjent som «Pippi Langstrømpe»-land, produseres hvert år cirka 250.000 skvettlapper. I all hovedsak til lastebiler og tilhengere.
Produksjonen er så omfattende at det foregår i tre skift. På hjemmebane i Sverige er selskapet markedsledende i sin nisje, og de eksporterer til flere andre land.
De senere årene har svenskenes øyne i økende grad også vært rettet mot det norske markedet. Frem til 2011 solgte Plastomer kun produktene sine til et beskjedent utvalg norske storkunder, direkte fra Sverige.
I 2011 kom de i kontakt med Bjørn Nyhagen som den gang jobbet i Otto Olsen AS. Selskapet fikk agentur på Plastomers produkter i Norge, men høsten 2018 valgte Plastomer og Nyhagen å etablere Plastomer Norway AS for å satse i det norske markedet på egne ben.
– Oppstarten har vært litt spesiell, siden vi etter et års drift i det norske selskapet ble forhindret fra å reise på kundebesøk da pandemien brøt ut. Men det har gått rundt, og fabrikken har vært innforstått med at det vil ta tid å få et ordentlig fotfeste i det norske markedet. Nå håper vi samfunnet kan forbli åpent, slik at vi kan fortsette satsningen vår, sier Nyhagen til YrkesBil.
Utvidet sortiment
Omsetningen stiger kontinuerlig både i det norske selskapet samt direkte leveranser fra Sverige til Norge.
Helt siden Plastomer ble etablert i 1982 har kjernevirksomheten vært produksjon og salg av skvettlapper, og er det fremdeles.
Blant annet står store aktører som Schmitz Cargobull i Tyskland, Ekeri i Finland, SKAB i Sverige og Bussbygg i Norge på kundelisten.
– Men sortimentet er utvidet opp gjennom årene. I dag fører vi det meste av tilbehør og utstyr som er under skapet på lastebilen. Dette er imidlertid ikke snakk om egenproduserte produkter, her fører vi skjermer fra Domar, rustfrie verktøykasser og brannsklukkerskap fra Daken og stiger, sidehinder og planker fra Takler. Vi tilbyr også sammenleggbare lasteramper til varebiler, sier Nyhagen.
Salget er det i hovedsak Nyhagen selv som står for, og han henvender seg både til påbyggersektoren og direkte til sluttbruker, i form av transportselskaper.
Skvettlappene leveres i selvsagt i mange størrelser. Alt fra fullbredde som man har bak på hengere, til tvilling og singel, samt i ulike høyder.
– Siden vi lager alt selv kan vi skreddersy i stor grad, og er fleksible på de målene kundene ønsker. De fleste kundene bestiller skvettlapper med egen logo og profilering på skvettlappene – som er en god reklameplakat, midt i synsfeltet i trafikken, sier Nyhagen.
Må tåle mye
Skvettlappene er kanskje ikke den delen av lastebilen som vies mest omtanke og omsorg, men Nyhagen fremholder at det er smart å tenke kvalitet – også her.
– Skvettlappene utsettes for tøffe påkjenninger med til dels svært varierende temperatur og klimatiske forhold, med vann- og steinsprut, snø og is. At reklametrykket sitter godt og at materialet ikke sprekker er viktig. Her våger jeg påstå at vi tilbyr produkter utviklet for å tåle nordiske forhold, sier han.
I Sverige, Danmark, Tyskland og flere andre land er det krav til såkalt «antisprutbelegg» innvendig i skjermer og skvettlapper. Norge innførte samme krav for non år siden, men fjernet kravet igjen i løpet av kort tid.
– For å møte dette kravet, som altså gjelder i de fleste land rundt oss – men ikke i Norge – utviklet vi en patentert løsning som vi kaller rensi-spray. Dette er en matte som legges inni skjermen og ned på skvettlappen. Når bilen kjører på motorveien i regnvær sørger dette for at vannspruten ut til sidene blir dempet, forklarer Nyhagen.
Hvorfor norske myndigheter valgte å droppe dette kravet vet han ikke, men han vet at norske kunder av ikke kjøper løsningen så lenge det ikke er et krav, da det innebærer en viss merkostnad.
(artikkelen fortsetter under bildegalleriet)
Flere ønsker montering
Noe stadig flere av kundene derimot ønsker å kjøpe er monteringstjenester. Plastomer har en egen plass i fabrikklokalet for mange kunder, der de formonterer antisprut inn i skjermene, monterer skvettlappskinne og skvettlapp, og skjermstag, skjermfester.
– Da kan kunden spare tid og trenger kun å skru hele den komplette skjermen fast på chassiset. Vi opplever at flere og flere ønsker dette. Foruten tidsbesparelsen reduseres risikoen for feil ved montering når jobben overlates til oss, sier Nyhagen.
Der mange aktører i fjor – og fremdeles – sliter med leveringsutfordringer har Plastomer gått klar av det meste.
– Vi har ikke hatt noen leveringsproblemer, og har opprettholdt vår leveringstid på cirka fire uker, og har heller styrket kapasiteten på lageret for å sikre oss mot å gå tom. For Norge har vi eget lager på Sand i Nord-Odal, sier Nyhagen.
– Hva er ambisjonene i det norske markedet?
– Vi skal vokse og ta markedsandeler, men å tallfeste det helt konkret ønsker jeg ikke å gjøre, sier Bjørn Nyhagen.
**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 2 - 2022. Ikke abonnent? Bli det her**