-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Platooning? Glem det?
Eurotransport.de minner om at 30. november er det slutt på det transeuropeiske programmet Ensemble – Enabling Safe Multi Brand Platooning for Europa. Det er ikke mye liv i dette nå, slår nettstedet fast.
Det virket jo fascinerende – koble lange vogntog til hverandre elektronisk slik at de kunne tilbakelegge de lange motorveiavstandene tett opp i hverandre, med bare en aktiv sjåfør i forreste vogntog.
Selvfølgelig var det mange praktiske problemer som måtte løses – personbiler som skulle ut på neste avkjørsel for eksempel, eller biler i platoonen som måtte parkere på grunn av hviletid – men oppsiden var spennende.
Man så for seg lavere drivstoff-forbruk, høyere sikkerhet, lavere belastning på sjåførene, lavere slitasje på drivlinjene, færre køer og meget annet.
Det var ikke noe galt i å forske på dette, men nå spør Eurotransport.de om man egentlig har forsket og hva resultatene har blitt.
Nettstedet forteller at det har vært brukt ca. 26 millioner Euro på dette, 20 av dem fra EU. Scania har hatt størst glede av forskningsmidlene, med 2,2 mill. Deretter følger Volvo og MAN.
På bunnen ligger DAF med rett under en million og Daimler med bare en halv million. Daimler trakk seg nemlig allerede i januar 2019 – de fikk en følelse av at her var det ikke noe å hente, og at eventuell drivstoffinnsparing var marginal.
Men de hadde lært mye om Car2Car kommunikasjon, noe som er nyttig i utvikling av autonome biler, sier de.
Eurotransport.de forteller at den ferskeste felles øvelsen fant sted i Barcelona den 23. september. Ingen informasjoner derfra er blitt offentliggjort, og selv etter mange etterlysninger har det ikke dukket opp noen.
Den nederlandske forskningsinstitusjonen TNO som er sekretariat for øvelsen, og Forsknings-organet Ertico som koordinerer offentlig og privat forskning hadde ikke noe å bidra med da Eurotransport.de planla denne publiseringen.
Men fra MAN fikk de vite at
- For tiden har vi ingen platooning prosjekter. Platooning ligger nå i skrivebordssskuffen og kan hentes frem når det måtte bli bruk for det.