-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Bertel O. Steen størst på varebil i 2019
Mens Volkswagen ble største varebilmerke for 15. året på rad, er det en annen bilimportør som er størst på varebil i 2019.


Fra år 2000 til og med 2004 var Toyota det største varebilmerket i Norge, med salgssuksessen Hiace.
Men fra og med 2005 har Volkswagen ligget på topp hvert eneste år. Det klarte de også i 2019, med 10.603 registrerte varebiler og en markedsandel på 28,1 prosent, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Men det betyr ikke at Harald A. Møller ble største varebilimportør i fjor. Med fire varebilmerker i porteføljen gikk den seieren til Bertel O. Steen, som på bildet over er representert ved Roy Erik Johnsen, merkesjef for PSAs varebiler og Pål Bergstad, salgsdirektør for Mercedes-Benz varebil.
Peugeot (4.214), Mercedes-Benz (3.977), Citroën (2.112) og Opel (901) registrerte 11.204 grønnskiltede biler i 2019, og oppnådde en samlet markedsandel på 29,7 prosent. I tillegg registrerte Bertel O. Steen-merket Kia 19 varebiler.
Svak økning totalt
Totalt ble det registrert 37.701 varebiler i 2019, ifølge OFV. En økning på 1,3 prosent fra året før.
Totalmarkedet ble dermed en del høyere enn de norske varebilimportørene anslo ved da BilNytt/YrkesBil spurte dem ved årsskiftet 2018-2019. Deres gjennomsnittlige anslag var da på 36.038 biler.
Mens Ford beholder en klar andreplass på merkestatistikken, tross -6,6 prosent nedgang, er det interessant å merke seg at Peugeot med 11,9 prosent vekst har inntatt pallen. Dermed skjøv de Mercedes-Benz, fra samme importkonsern, ned til fjerdeplass.
Opel øker mest
Blant de ti største varebilmerkene er det Opel som har hatt størst vekst i 2019, med 59,2 prosent.
– 2019 er Bertel O. Steens første fulle år med Opel, og det er gledelig å se at merket nesten dobler antall registreringer i forhold til 2018, sier Bjørn Maarud, konsernsjef i Bertel O. Steen.
Bertel O. Steen hevdet på samme tid i fjor at de også var størst på varebil i 2018, men som YrkesBil kunne påpeke var det en sannhet med modifikasjoner.
Mercedes-Benz Vito er enkeltmodellen med flest registreringer fra Bertel O. Steen med 3031 enheter. Slår man sammen PSA-trillingene Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo, ble det registrert totalt 4 756 av dem i 2019.
Fortsatt lav el-andel
Det ble registrert 2.010 elektriske varebiler i 2019, en økning på 13,7 prosent fra året før.
Direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV påpekte at Enova-støtten som ble lansert i august har hatt lite synlig effekt i registreringstallene foreløpig.
I 2019 utgjorde elektriske varebiler fortsatt bare 5,3 prosent av totalmarkedet for varebiler.
Vil tilbake på topp
BilNytt/YrkesBil har også spurt Volkswagen Nyttekjøretøy og Bertel O. Steens varebilmerker hvordan de ser på varebilmarkedet i 2020.
Importørene er enige om at totalmarkedet vil ende på 36.500 varebiler, og slik svarer de om sin egen markedsandel i 2020:
Bertel O. Steen:
- Mercedes-Benz: 10,3 %
- Peugeot: 10 %
- Citroën: 6 %
- Opel: 3 %
- Totalt: 29,3 %
Harald A. Møller:
- Volkswagen Nyttekjøretøy: 30,5 %
Ut fra disse tallene er det ingen ting som tyder på at Harald A. Møller har planer om å la Bertel O. Steen bli størst på varebil i 2020. Men det er også interne kamper på gang: Som du ser har Mercedes-Benz planer om å klatre forbi Peugeot igjen.
TABELLEN UNDER: Varebilsalget, Topp 10 i Norge, 2019. Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken