-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Elbiler på el-vei
Nå har Sveriges (verdens?) første almene el-vei åpnet. Et stort skritt på veien mot fossilfri landveitransport sier initiativtakerne.
Er du ekstremt følsom vil du kanskje merke at hårene på underarmen reiser seg når du kjører på vei nr. 893 litt syd for Arlanda flyplass.
Strekningen mellom Arlanda fraktterminal og Rosersberg logistikkområde er cirka 10 km. Av dem er nå 2 km elektrifisert for å vise hva en el-vei kan få til.
Poenget med innsatsen er å konstruere infrastruktur der elbiler kan lade batteriene mens de kjører. Forsøket har mye offentlig støtte, men det er også en rekke private interessenter bak initiativet. Vattenfall er en av de store og kjente.
Pussig nok er imidlertid ingen av de svenske lastebilfabrikkene med på dette forsøket, den første bilen som er spesialbygget for trafikk her er faktisk en DAF.
Det hele fungerer ved at en skinne i veibanen via en bevegelig strømavtaker under bilen, fyller på batteriene i bilen. Armen føler hvor skinnen er, og så lenge bilen er over skinnen er det kontakt. Det blir påstått at denne formen for konduktiv teknikk er så effektiv at den burde være kommersielt brukbar.
Det blir fortalt at det ikke tar mer enn en time å legge ned en kilometer skinne i en vanlig vei. Den er delt opp i korte avsnitt slik at det er bare strøm i det ene avsnittet så lenge det er en bil med strømavtaker over den. Og skinnen beregner selv hele tiden hvor mye strøm bilen skal bli tilført.
En av de store fordelene, sies det også, er at denne type strømavtaker er så enkel at den kan bygges inn på alle kjøretøy, også små personbiler.