-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Rapport: Behov for 90.000 ladepunkter for elektriske tunge kjøretøy innen 2030
ACEA, bilindustriens takorganisasjon i Europa, gjør mer enn å bekymre seg for korona-virkningene. Nå har de kommet med en klar uttalelse om nødvendig ladeinfrastruktur hvis tungtransporten skal nå CO2-målene.

For å nå 2025- og 2030-målene på CO2-utslipp må antall ladepunkter for lastebiler økes fra omtrent null til rundt 90.000 i løpet av dette tiåret sier ACEA.
– Selvfølgelig er vi sterkt opptatt av COVID-19 krisen, sier Henrik Henriksson, CEO i Scania og formann for tungbilgruppen i ACEA.
– Men vi må allikevel også ha oppmerksomheten festet på mer langsiktige mål. Verken lastebilindustrien eller politikerne kan tillate seg å glemme dette nå, fortsetter han.
– Disse CO2 kravene er ekstremt krevende milepæler på veien mot karbon-nøytralitet. For å klare disse sterke reduksjonene må vi – og det er vi klare til – komme med et økende antall nullutslippsbiler, sier Henriksson.
LES OGSÅ: Daimler tar ladegrep
Trenger bindende forpliktelser
Men fremdeles er nesten alle lastebiler i Europa drevet med diesel, som er den mest kosteffektive energibæreren som er tilgjengelig.
En helt fersk ACEA-statistikk viser at 97,9 prosent av alle mellomtunge og tunge lastebiler solgt i Europa i fjor gikk på diesel. 0,1 prosent gikk på bensin, 1,7 prosent på gass, 0,1 prosent var hybride og 0,2 prosent batterielektriske.
Men ifølge ACEA, hvis vi spoler frem til 2030 vil vi ha en flåte på cirka 200.000 batterielektriske lastebiler på veiene i EU for å kunne møte CO2-målet for det året. I forhold til de 700 som ble solgt i fjor betyr det at elbil-salget kan ganges med 28 for de neste 10 årene.
Til det kommenterer Henriksson:
– En rask oppbygging av et tett nettverk med infrastruktur for lastebiler med alternative drivlinjer vil være en av de viktigste elementer for å nå målet om karbonfri landeveistransport. Vi trenger bindende forpliktelser om bygging av minst 37.000 ladepunkter, 50 hydrogenstasjoner og 750 LNG stasjoner for tungtransporten. Og de må være på plass allerede innen 2025.
LES OGSÅ: Vil ta i bruk elektriske lastebiler i Oslo
Må ha egen infrastruktur
ACEA er klar på at tunge biler ikke kan bruke personbilinfrastrukturen. Dels på grunn av kravene til mer kraft og større energi, men også på grunn av krav til plass og til komfortinnretninger.
Bindende mål må nå avtales gjennom den allerede seks år gamle Alternative Fuels Infrastructure Directive (du kan lese hele direktivet her), krever ACEA.
Det er også på høy tid å få på plass manglende tekniske standarder, og den nødvendige standardiseringsprosessen må starte umiddelbart krever ACEA, som også minner om at investeringer i den nye infrastrukturen vil kreve stor finansiell og administrativ støtte fra EU og medlemslandene.
Det er også viktig, sier organisasjonen, at spesielt transportører tidlig bør oppmuntres med incentiver til å investere i private og halv-offentlige ladestasjoner tilgjengelige for alle.
LES OGSÅ: Bygger om brukte lastebiler til eldrift