-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Scania lanserer hybridlastebil
SÖDERTÄLJE (YrkesBil.no): Den nye lastebilen kombinerer en dieselmotor med 320 hestekrefter og en elektrisk motor med 174 hestekrefter som kan kjøre to kilometer på ren batteridrift. Akkurat som på mobiltelefoner, kommer den nye Scaniaen med stillemodus.


Hybridlastebilen, som er den første i sitt slag til å oppfylle utslippskravene i Euro 6, ble lansert under et arrangement ved Scania-fabrikken i Södertälje utenfor Stockholm tirsdag. Her presenterte lastebilprodusenten hvordan de jobber for å redusere CO2-utslippene fra sine lastebiler.
Kombinasjonen med en elektrisk motor og en ni liters dieselmotor, som kan kjøres på biodrivstoffene HVO eller FAME, skal ifølge Scania kunne redusere CO2-utslippene med 92 prosent sammenlignet med en tilsvarende bil som kjører kun på ordinær diesel.
Ifølge produsenten bruker hybridlastebilen også 18 prosent mindre drivstoff enn en sammenlignbar dieselbil.
Stillemodus for nattkjøring
Scania mener hybridlastebilen er spesielt egnet for bruk i lokal distribusjon, særlig i og rundt byer.
Flere storbyer har innført restriksjoner mot varedistribusjon om natten, blant annet fordi tradisjonelle lastebiler bråker mye. Derfor er den nye hybridlastebilen utstyrt med et stillemodus som føreren kan aktivere med en bryter. Lastebilen vil da kunne kjøre to kilometer på ren batteridrift, og støynivået vil ikke komme over 72 desibel.
Batteriene lades av energi fra bremsene når de brukes og fra dieselmotoren.
Den nye hybridbilen settes i produksjon og vil bli levert til de første kundene i 2016.
Nye bioetanolmotor
I tillegg til hybriden viste svenskene fram en helt ny Euro 6-motor som kjører på bioetanol. Den femsylindrede maskinen har ni liters slagvolum og 280 hestekrefter.
Dette er fjerde generasjon Scania-motor som kjører på bioetanol, men den første som tilfredsstiller utslippskravene i Euro 6-reglene.
Les mer om den nye hybridlastebilen i neste utgave av YrkesBil!