-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Volvo Buss lanserer hybridgenerasjon 2
Mens første generasjon av Volvos diesel-el-hybrid sparer drøyt 30 prosent diesel, skal høstens nyhet spare hele 60 prosent energi.
TEKNOLOGI: Det går allerede en god del av Volvos hybridbusser i Norge. For det meste med gode resultater, ikke minst på drivstoffbesparelse.
På den verdensledende yrkesbilmessen IAA Hannover i begynnelsen av september, lanseres de andre generasjon hybrid, 7900 Electric Hybrid.
Hovedforskjellen er at dette er «plug-in-hybrid». Bussen har kraftige litiumbatterier og en liten dieselmotor.
Det betyr at kombinasjonen god batterikapasitet og smarte ladeløsninger ved endeholdeplassene kan redusere energiforbruket med opp til 60 prosent i følge Volvo – og diesel/CO2-utslippet med opp til 75 prosent
Det siste er en nesten grei avklaring fra Volvo , som dermed signaliserer at de ikke tar det for gitt at strøm er gratis energi eller ikke kan representere utslipp.
En fordel med bussen er relativt stor fleksibilitet. Den kan gå langt på kun strøm, typisk i sentrumsområder. Lading på endestasjonene tar 6 minutter. Men den kan også settes inn i en hvilken som helst annen rute som alminnelig dieselhybrid.
Sett fra et borgersynspunkt, er ikke minst bussens lave støynivå nok et argument for å få den på plass i bymiljøet.
7900 El-Hybrid har allerede gått i en større fullskalatest i Gøteborg, og Volvo opplyser at de har signert kontrakter på bussen til en rekke europeiske byer.
For å sikre en komplett leveranse til busskundene, har Volvo dessuten inngått samarbeid med ABB om standardiserte ladesystemer både til El-Hybrid og de helelektriske bussene som ligger kun et lite stykke fram i tid.