Ikke høy og mørk, men lang og slank

Med dette designet påstår MAN at de kan reduserer drivstofforbruket, og derfor CO2-utslippet, med 25 prosent. Ulempen er at hengeren må strekkes veldig.

Publisert

Med Concept S bryter MAN radikalt med ordinær lastebildesign. Minus 25 prosent CO2 mener de å kunne oppnå med aerodynamikk i fokus.

Den strømlinjeformede trekkvognen skiller seg kraftig ut fra dagens kubeformede lastebiler.

Og designkonseptet, som raskt skal kunne omsettes til produksjonsklart, presenteres for første gang på MANs stand på IAA 2010 i Hannover.

MAN påstår at de med Concept S har trimmet ned luftmotstanden så den er på nivå med en moderne sedan personbil.

I kombinasjon med tilsvarende designendret trailer, vil man da kunne spare opp til 25 prosent drivstoff sammenlignet med en konvensjonelt utformet 40-tonns trekkvogn.

For virkelig å kunne ta ut det store drivstoffspotensialet, må også trekkvognen og hengeren strekkes ut dersom innvendige plass og lastevolumet skal beholdes.

Dette vil følgelig også kreve utbedringer og endringer i infrastrukturen på vei.

Så er da også Concept S-bilen et bidrag fra MAN i den aktuelle debatten om gjeldende lovfestede lengdebegrensninger for nyttekjøretøyer i Europa.

Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no

Powered by Labrador CMS