Velkjørende italiener

Fiat Ducato med 13 kubikkmeter varerom tåler å kjøres.

Publisert

TEST: Fiat Ducato 2,3 JTD 120 hk 6T man L3H2 (3,5 tonn, 13,0 kubikk)

Fiat Ducato er forholdsvis populær, og stakk av med 9,4 prosent av segmentet stor kassebil i Norge i 2010. Dette segmentet med seriøse varebiler er ikke veldig stort, men har en rekke gode alterntiver.

Mercedes Sprinter er ofte førstevalget i Norge, men man skal ikke kimse av biler som Peugeot Boxer, Citroen Jumper og VW Crafter. Alle har sylskarpt fokus på store transportvolum, høy effektivitet og pressede marginer.

Dagens Fiat Ducato-utgave er tredjegenerasjon, lansert seint 2006. Fiat Ducato dukket første gang opp i 1981, og er nær slektning av Peugeot Boxer og Citroen Jumper.

Også dagens Ducato har klassiske kantete former, og førerplassen kjennes nøkter, men ryddig og funksjonell

Kikker man i vognkortet, oppdager man at Fiaten fortsatt har Euro 4-motor, men importøren opplyser at de har Euro-5-motoren klar til å møte kravene fra neste år.

Mer volum enn nyttelast

6 meter lang og 2,5 meter høy – det gir både varevolum som monner – og en bil som krever mer omtanke enn ”vanlige” varebiler ved alt fra parkering til vask i maskin.

Varevolumet på oppgitte 13 kubikk er som ventet svært lett utnyttelig. Bilene har todelte bakdører som lar seg åpne 180 grader, og stor skyvedør på høyre side.

Man kan helt uproblematisk plassere fire europaller i bilene, tilgang med gaffeltruck er enkel, og surrefestene er gode.

Men når vi nok en gang går til vognkortet, ser vi at nyttelasten er forholdsvis beskjedne 1285 kilo. Den trekker imidlertid henger på opp til 2,5 tonn.

Ducatoen er relativt rommelig sett fra førersetet. Ergonomien er konservativ, men likevel absolutt til å leve med som både som inn og ut arbeidsverktøy i bytrafikk som på lengre turer.

ALT OM VAREBILER PÅ WWW.YRKESBIL.NO/VAREBIL

Særheter som at håndbrekket befinner seg på venstre side – og plasseringen av varmeseteknappen på setestammen, det venner man seg egentlig fort til.

Ducatoen ble kjørt på krevende vinterføre, og vi hadde stor glede av ASR-systemet (antispinn). Bilen kan også leveres med ESP (antiskrens), hvilket vi uansett anbefaler på det sterkeste i alle biler.

Ducatoen er forøvrig nærmest italiensk i sin opplevde kjøreglede. Man sitter høyt, med god oversikt. Styring og chassis er presise og høyst forutsigbare.

GARANTIOVERSIKT VAREBILER - ALLTID OPPDATERT

Sammen med en smidig og godt tilpasset 2,3-litersmotor, tross sine forsiktige 120 hester, er dette en bil som er trivelig å ratte.

Joystick-girspaken i dashbordet skifter mellom seks gir hendig og lett, og utvekslingen er myntet på å få mest mulig ut av effekten i hastigheter opp til 80-100 km/t.

Kostnadsbildet

En startpris på rundt 250.000 kroner setter Ducato i gunstig lys. Mercedes Sprinter blir i praksis en ganske mye dyrere bil i innkjøp.

Dermed er det er tvillingene Opel Master og Citroen Jumper som er realutfordrere, øvrige biler i klassen ligger 20-40.000 kroner over i pris.

Dieselforbruk: Oppgitt snittforbruk ligger på pene 0,82 liter på mila. Og selv på råkalde vinteren stemmer det ganske bra. Med for det meste tom bil, og lett blanda langkjøring over 300 km, fylte vi Ducato for 0,85 liter per mil.

40.000 km serviceintervall bidrar til hyggelige servicekostnader, samtidig som også nå Fiat har hoppet på årets farsott i den norske bilbransjen – fem års garantitid.

Bruktmarkedet: Ducato 13 kubikk er ikek den bilen det grå flest av på bruktmarkedet for tiden, men de eksemplarene du finner på finn.no og yrkesbil.no i øyeblikket holder anstendige priser. Testbilen er både nøkternt priset og utstyrt, slik at den kan ventes å holde en fornuftige prisfallskurve.

Konklusjon/hovedkarakter Ducato. Sum poeng: 207 av 300 mulige. Terning 5.

Ducato strekke seg inn på en femmerterning med noen få poengs margin. Den har ikke det alle siste av egenskaper som sine nyeste konkurrenter, men vi er samtidig imponert over hvor godt Fiaten holder stand som realt bruksredskap. Får den Euro 5-motor i tide til nye krav neste år, har den fortsatt et langt liv foran seg.

Underkarakter førermiljø Ducato. Sum poeng: 66 av 100. Terning 4

I rettferdighetens navn: Det er kun ett poeng som skiller Ducato-interiøret fra en femmer. For Ducato er en god arbeidsplass – og den kan leveres med både antispinn og antiskrens (ESP). Motor, girkasse og chassis bidrar faktisk til at bilen gir et snev av italiensk kjøreglede.

Underkarakter varerom Ducato. Sum poeng: 73 av 100. Terning 5

Stor sidedør, stor bakåpning og lav lastehøyde. Snaut 140 cm mellom hjulbuer og 175 cm innlastingshøyde i bakdør. Veldig greit med fire paller og gode surrefester.

Det kan egentlig ikke gjøres så veldig mye bedre til denne prisen. Men det finnes konkurrenter med bedre nyttelast.

Underkarakter biløkonomi Ducato. Sum poeng: 68 av 100. Karakter 5

Ducato er en ren fornuftbil – og med fornuftig startpris kan det ikke gå spesielt mye galt. Bilen er ikke spesielt sofistikert, men til volumtransport med pressede marginer er dette et sikkert kort.

FAKTA Fiat Ducato 2,3 JTD 120 hk 6T man L3H2 (3,5 tonn, 13,0 kubikk)

Motor: 4-syl. diesel, 2287 ccm, 88 kW (120 hk) v/3600 o/min. 320 Nm v/2000 o/min.

Mål: 600 x 205 x 252 cm (L/B/H), akselavstand 404 cm, varevolum 13,0 m3

Vekter: Egenvekt m/f 2215 kg, tilhengervekt 2500 kilo, nyttelast 1285 kg.

Oppgitte ytelser: 0-100 km/t na. sekunder, toppfart 145-155 km/t.

Oppgitt forbruk: 0,82 l/mil (blandet), 218 gram CO2/km

Pris fra: 319.900 kroner før ekstrautstyr (ca. 256.000 eks. mva)

Pris testbil: ca 366.700 kroner (ca. 293.000 eks. mva)

Modell til Norge: Fra 2007.

Nærmeste konkurrenter: Opel Movano L3H2 (fra 323.900 kroner) Renault Master L3H2 (fra 319.900,-), Peugeot Boxer L3H2 (fra 348.500,-), Citroen Jumper L3H2 Proff (293.300,-), VW Crafter (fra 344.500,-) og Mercedes Sprinter (vesentlig dyrere). Priser ink. mva.

Powered by Labrador CMS