-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Digital dekk-sjekk
PARIS, FRANKRIKE: Michelin tilbyr nå tre nye digitale programmer som skal gjøre det enklere for lastebil- og busseiere å overvåke alt fra lufttrykk til temperatur og slitasje på alle dekkene i kjøretøyparken. Poenget er å spare tid og penger.
Redusert ståtid på kjøretøyene, bedre utnyttelse av dekkene og optimalisert drivstofføkonomi er noen av fordelene Michelin sier transportører kan oppnå med deres nye digitale systemer for dekkovervåking.
Da den franske dekk-giganten lanserte systemet Michelin Tire Care i Paris nylig la de ikke skjul på at digitale produkter er et forretningsområde de satser mye på for tiden, i kombinasjon med hovedproduktet som fortsatt er dekk.
– Dette er bare starten på de digitale løsningene våre. Vi ser et stort potensial i å lage digitale produkter som kan redusere kostnader for våre dekk-kunder, uttalte Serge Lafon som er sjef for Michelins tungbilprodukter.
Full sporing
Dekk-overvåkingssystemet Tire Care ble først lansert i USA for noen måneder siden. Nå rulles det ut i Europa. Her vil Michelin tilby tre løsninger:
iManage er det mest avanserte systemet, og er beregnet på store flåter med over hundre kjøretøy. Her spores alle dekkene innenfor en kjøretøyflåte individuelt i hele dekkets levetid. Data samles inn ved hjelp av en radiofrekvensidentifikasjon (RFID – se faktaboks) i form av en microchip montert inn i dekket, en trykksensor (Tire Pressure Monitoring System - TPMS) som også er inni dekket og manuell inspeksjon med nye digitale verktøy.
Informasjon om dekkdimensjoner, type mønster, kjørelengde, gjenstående mønsterdybde og lufttrykk blir så behandlet, analysert og lagret i en nettsky. Rapportene er tilgjengelige for de som styrer flåten, slik at de kan planlegge dekkinnkjøp eller annet vedlikehold ut fra dette. Ved avvik, for eksempel punktering, får flåteansvarlig umiddelbar varsling på SMS om hva som har skjedd og hvilket dekk og kjøretøy det gjelder.
Digital diagnostikk
iCheck er et litt enklere program for digital dekk-diagnostikk for flåter med rundt hundre kjøretøy eller mer. Ifølge Michelin tar en full manuell dekkinspeksjon på et vogntog rundt 15 minutter, mens tilsvarende med iCheck kun skal ta fem minutter. Systemet måler lufttrykk, mønsterdybde og dekkenes generelle tilstand og registrerer dataene digitalt. Programmet kan også sende informasjon, for eksempel om avvik eller om dekkene snart må skiftes ut, direkte til flåteansvarlig.
Diagnoseverktøyet må leies av Michelin til en fast månedspris. Produsenten hevder brukeren kan spare inntil fire ganger kostprisen per kjøretøy som følge av redusert drivstofforbruk grunnet riktig lufttrykk, høyere utnyttelsesgrad på dekket og bedre sikkerhet.
Smart loggbok
TireLog er det enkleste av de tre programmene. Dette er en digital loggbok for dekkinformasjon i form av en applikasjon til smarttelefon eller nettbrett som kan brukes av alle, uavhengig av dekkmerke. Programmet skal være egnet for bedrifter med færre enn 20 kjøretøy, og er ment å erstatte penn og papir under dekkinspeksjon.
I den digitale loggboken oppretter brukeren en side for hvert kjøretøy og plotter manuelt inn alle data for hvert enkelt dekk. På denne måten blir alle dekkdata samlet, og man kan blant annet sammenligne holdbarheten på ulike dekkmerker og typer.
Sistnevnte system er gratis og kan lastes ned som en app til Apple og Android-telefoner. De to andre systemene er tilgjengelige på abonnementsbasis og koster mellom en og ni Euro per bil per måned. Systemene er tilgjengelige i Norge nå, men kun på engelsk.
Under lanseringen spurte flere journalister hvem som juridisk eier all informasjonen som blir lagret i systemene. Til det svarer Michelin at det er brukeren som eier sine egne data, og at verken Michelin eller noen tredjepart får tilgang til informasjonen uten tillatelse.
– Bedre utnyttelse
Ifølge Michelin byttes lastebildekk i Europa i gjennomsnitt ut når det er igjen 4,8 millimeter mønsterdybde, mens minstekravet mange steder er en til to millimeter. En millimeter tilsvarer 15-20.000 kilometer kjørelengde.
– Med våre nye systemer vil transportørene kunne planlegge utskifting mer nøyaktig og få en bedre utnyttelse av dekkene sine, sier Serge Lafon.
Og for å understreke dekkenes betydning for en transportør viser selskapet til tall fra den tyske bilorganisasjonen ADAC som sier at et av tre uønskede stopp med lastebil skyldes dekkproblemer, og at 90 prosent av disse hendelsene kunne vært unngått med riktig lufttrykk.
– I tillegg sparer man drivstoff med riktig dekktrykk, sier Lafon.
** En versjon av denne artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 10/2015.