-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Produktiv lakkleder/lakkerer
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil

Åpnet ny produksjonslinje i Egypt, dedikert Volvo busser for Europa
Volvo Buss' karosseripartner MCV (Manufacturing Commercial Vehicles) åpner nå en helt ny, Volvo-dedikert spesialproduksjonslinje for komplette, elektriske by- og intercitybusser for europeiske markeder.
Ved å styrke partnerskapet med MCV fortsetter Volvo Buss å utvikle den «nye» forretningsmodellen sin.
Det nye anlegget, som ligger på MCVs lokaler utenfor Kairo i Egypt, er bygget for å oppfylle de høyeste standardene for kvalitet og produksjonskrav, og ble formelt innviet denne uken.
Volvo Buses har som kjent vært gjennom store endringer i sin forretningsmodell i Europa de seneste årene.
Stanset egenproduksjon av karosserier
I 2023 meldte Volvo Buses-president Anna Westerberg at de skulle benytte seg av samme oppskrift som de har på flere andre markeder.
Bakgrunnen var svak lønnsomhet gjennom flere år, og ledelsen tok omfattende grep med mål om å bedre lønnsomheten.
Inntil da hadde Volvo Buses i Europa gjennom mange år prioritert og fremsnakket fordelen av å bygge komplette busser for det europeiske markedet, med egen chassisproduksjon i Sverige og karosserifabrikk i Wroclaw, Polen.
Samtidig har enkelte modeller hele tiden fått karosseripåbygg fra eksterne påbyggere.
Nå vil Volvo Buses imidlertid benytte seg av samme oppskrift som de har på flere andre markeder.
Det innebærer at de ikke bygger busskarosseriene selv, men konsentrerer seg om å levere chassiser. Busschassisene bygges ved Volvos egne fabrikker i Sverige og i Brasil, og senest i mars 2024 lanserte Volvo sitt nye, elektriske BZR chassis.
Under lanseringen ble det påpekt at forretningsenheten Chassis står for 75 prosent av volumet for hele Volvo Buses.

Stoppet avtale med spansk påbygger
I den «nye» forretningsmodellen ble spanske Sunsundegui utpekt til å produsere karosseriene for turbussmodellene Volvo 9700 og 9900, men allerede i juli 2024 ble avtalen terminert - angivelig fordi prosjektet ble for komplisert og ville kreve for store investeringer i karosserifabrikken.
Siden har den spanske karosserimakeren stått på konkursens rand, og Volvo har kuttet modellen 9900 fra porteføljen.
De har også justert litt på forretningsmodellen, slik at Volvo 9700 for det europeiske markedet for fremtiden vil bli produsert ved Volvos fabrikk i Mexico. De første bussene til Europa ventes i slutten av 2026.
9700 «classic» og Volvo 9700DD bygges fremdeles hos Carrus Delta i Finland.

Produksjonen har startet
Egyptiske MCV ble i 2023 utpekt til å produsere karosseriene for alle intercity- og bybussmodeller, og det er disse som nå skal produseres ved det nye anlegget utenfor Kairo.
MCV begynte å produsere komplette Volvo-elektriske busser i 2024, mens det nye anlegget var under bygging, og de første bussene er allerede levert til kunder i Europa.
Det nye anlegget øker produksjonskapasiteten og gir større fleksibilitet i å tilpasse kjøretøy for å møte behovene til ulike markeder og kunder.
Anlegget strekker seg over 10 000 m², og byggearbeidene er fullført innen 12 måneder, og de første utrullingene fra det nye anlegget forventes i høst.
- Forretningsmodellen med å samarbeide med karosseribyggere for busskarosserier er veletablert i mange viktige markeder rundt om i verden. For eksempel har MCV i Storbritannia vært en pålitelig partner i over 15 år og levert karosseri til ulike Volvo-bussmodeller, sier Anna Westerberg, administrerende direktør i Volvo Buses.

By- og intercitybusser
MCV ble grunnlagt i 1995 av ingeniør Karim Ghabbour. Hovedkvarteret ligger i Obour, med produksjonsanlegg i El Salheya El Gedida – begge byer i storbyområdet Kairo.
Den nye MCV-fabrikken produserer bybussene Volvo 7900 Electric og Electric Artic, samt Volvo 8900 Electric, som betjener både by- og intercity-ruter.
- Med et utvidet partnerskap med MCV kan vi opprettholde og forsterke våre standarder for kvalitet, sikkerhet og bærekraft. Det nye produksjonsanlegget kombinert med vår felles historie og ambisjoner om å levere de beste løsningene til kundene våre gir et solid grunnlag for vekst, sier Anna Westerberg.
Innvielsen fant sted 16. september, i nærvær av toppledelsen fra begge selskapene, samt spesielt inviterte tjenestemenn fra Sverige og Egypt.
LES OGSÅ:
-
Volvo Buss-sjefen: – Det har vært tøft, men er heldigvis i ferd med å bedre seg
-
I tide til Busworld?
-
Buss og lastebil for tog
-
Scania med to nye drivlinjer - og denne gangen er det ikke helelektrisk
-
Stor-ordre til Solaris: - Byen er snart klar for et helelektrisk kollektivtransportsystem
-
Londons busser skal bli smartere og tryggere
-
Nå melder Scania seg på i elbussmarkedet i Norge
-
Volmax avvikler i Vikersund
-
Dette tjener tungbilaktørene i Norge
-
Nobina kjøper Oslobuss: – Vi får nye forutsetninger for å vokse