– Det virker ikke som det bekymrer de som utformer anbudskravene, at denne kritiske infrastrukturen, som kollektivtrafikken er, fullstendig blir dominert av leverandører fra land som vi ikke har sikkerhetspolitisk samarbeid med. Det bør være en tankevekker, sier Svenn Åge Løkken, markedsdirektør for Volvo Buss i Norge.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Volvo Buss-sjefen: – Det har vært tøft, men er heldigvis i ferd med å bedre seg
Volvo gikk fra å være markedsleder år etter år, til å bli en skygge av seg selv, i det norske bussmarkedet.
– Situasjonen er i ferd med å bedre seg nå, sier Volvo Buss-sjefen i Norge til YrkesBil. Samtidig tar han et oppgjør med «ekstremt prisfokus» og bekymring rundt nye aktører i anbudskonkurransene.
– Vi har vært igjennom en utfordrende periode, hvor vi har manglet de produktene som markedet har etterspurt. Dette gjelder både innenfor anbudsmarkedet med by- og forstadsbusser, og tur-/ekspressbusser, sier Svenn Åge Løkken til YrkesBil.
Han er markedsdirektør for Volvo Buses i Volvo Norge AS.
– Det har vært tøft å sitte på sidelinjen og se at den posisjonen vi har opparbeidet oss igjennom mange år ikke kunne forsvares på grunn av manglende produkter. Dette er heldigvis i ferd med å bedre seg, sier Løkken.
Allerede betalende abonnent på papirutgaven?
Få digital tilgang uten ekstra kostnad
Registrer deg her
Gratis prøveperiode!
Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende
Registrer deg her
Har din prøveperiode gått ut?
Se våre alternativer for abonnement
Klikk her
Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00