-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Hybride meieriprodukter
Etter at Asko har distribuert med hybridbil i Trondheim et halvt års tid, er det nå tid for Oslo å oppleve tilsvarende. Der er det Tine som er spydspiss.
Det var litt stas da Tine i dag skulle presentere sin nye innsats på miljøfronten. De har tidligere både vist og fortalt at klima&miljø og distribusjon er noe de er opptatt av, og nå viser de det igjen i praksis ved å inkludere en av hybridversjonene til Scania i flåten.
Stort oppbud bak Rådhuset, der vel nesten den eneste som ikke skrøt på seg en fortid som meieri-distributør var Aniela Gjøs – Tines konserndirektør, logistikk.
Hun hadde til gjengjeld nylig sett på selskapets kommende el-vidunder Nikola. «Men vi får den nok ikke før om to år».
Konserntillitsvalgt i Tine, Tor Arne Johansen, behøver jo ikke skryte på seg noen fortid i bransjen, for han ER jo der.
Det kunne derimot Gunnar Larsen – administrerende direktør i Oslo Handelsstands Forening gjøre. Han hadde vært hjelpemann på meieribil for mange år siden, mintes tiden med glede og så med glede frem til ny teknologi og nye løsninger for varetransporten i Oslo og Akershus.
Og så var det Byrådsleder Raymond Johansen da. Han var så ivrig etter å fortelle om sin egen fortid som melkebilsjåfør at han glemte å nevne at farfar hadde vært tillitsmann for transporten på Fellesmeieriet langt tilbake – det var det Tor Arne Johansen som måtte minne ham på.
Men Johansen ønsket selvfølgelig det nye tiltaket velkomment, berømmet Tine og Scania og var nesten ikke til å stoppe før han var invitert bak rattet. Han hadde ikke sittet bak et slikt ratt siden 80-tallet, det er vel ikke sikkert at det med førerkort var helt på plass, men han hadde kompetent assistanse ved siden av, blåste i alkolåsen og kjørte avsted.
Den første svingen var kanskje i bredeste laget, men det var full millimeterkontroll da han returnerte. Han hadde kjørt mye på batteriet, fortalte han, men hadde gått tilbake til forbrenning da han nærmet seg den beundrende gruppen. «Måtte jo ha litt låt, vettu».
Men på Yrkesbils spørsmål om det overhodet diskuteres tomgangskjøring i Oslo var svaret et kategorisk nei (men at det kanskje var en god idé!).
Og da vi spurte om det blir diskutert OPHD – systemer og regler for leveranser om natten – var svaret like kategorisk at «ikke så vidt jeg kjenner til».
Det var den samme Byrådslederen som et kvarter tidligere hadde fortalt at Oslo hadde elendig luftkvalitet og at varedistribusjonen sto for 25 % av utslippene.
Det er med andre ord mye som kan gjøres før vi får den neste hybrid- eller batterielektriske distribusjonsbilen på plass.
PS!
I blant annet Tyskland kompenseres tekniske løsninger med batteridrift eller hybrid med en dispensasjon slik at det ikke skal gå FOR mye ut over bilenes nyttelast. De blir godkjent med et tonn høyere totalvekt.