FORNYET: Et knippe oppgraderte varebiler fra Stellantis. Like store modeller fra Opel, Citroën, Fiat og Peugeot har i basis så godt som identiske egenskaper, men individuelle særpreg.

Stellantis satser enda tyngre på elektriske varebiler

Når Stellantis nå oppgraderer varebilprogrammet, handler det – sett med norske øyne – mer om tung satsing på nullutslippsteknologi enn lettere karosseriretusj, oppgraderte interiører og mer førerstøtteteknologi.

Publisert

Stellantis er, med summen av merkene Peugeot, Citroën, Opel/Vauxhall og Fiat, nummer én på kommersielle kjøretøyer i Europa.

Og nå gires det opp for å beholde posisjonen, og spesielt satses det betydelig tyngre på nullutslippskjøretøyer.

Dette var den tydelige beskjeden da YrkesBil nylig deltok på et pressearrangement i Russelsheim, som ikke bare er Opels hjemsted, men også stedet der Stellantis har sin utviklingsavdeling for alle konsernets varebilmerker.

AMBISJONER: Stellantis Norge, her ved PR- og informasjonsdirektør Stein Pettersen, har til YrkesBil uttalt store ambisjoner i det norske varebilmarkedet. Nå med komplett fornyet modellpalett.

Null utslipp betyr ikke bare batterielektriske kjøretøy, men inkluderer i flere europeiske land også hydrogen som energibærer i kjøretøyet.

Xavier Peugeot, visepresident i Stellantis Pro One, understreket at antallet 700 bar fyllestasjoner skal opp fra 150 i dag til 500 i 2030. 

HYDROGEN: Citroën Ë-Jumper med hydrogen som energibærer er like aktuell for Norge.

Det åpner for muligheten til å krysse Europa med hydrogen på tanken. På dette Europakartet befinner ikke Norge seg.

Nullutslipp fra 2030?

Det opprinnelige nullutslippsmålet i NTP fra lette varebiler i løpet av 2025 er ikke på noen måte innen rekkevidde, men tyngre satsing på batterielektrisk teknologi fra flere produsenter bidrar til at et slikt mål kan være realistisk i 2030.

Peugeot jobber for å bli nullutslipps varebilprodusent allerede i 2030.

For Stellantis betyr el parallell personbil/varebilutvikling for de minste og mellomstore kjøretøyene.

TALER MED TYNGDE: Navnet forplikter når Xavier Peugeot presenterer de oppgraderte varebilene.

Teknikken vil i basis være den samme. Det betyr igjen at når personbilprogrammet nå oppgraderes med nye og mer energieffektive motorer, følger disse med inn i varebilvariantene. Men med en forskjell.

Der det i personbilene tas ut 156 hk, beholdes 136 hk som største effekt i varebilene og maks effekt knyttet til sportsprogrammet og kickdown mens bilene i normalprogrammet yter 109 hk og i økoprogrammet 82 hk.

Nye batterier

Batterieffekten på de fire minste modellene (K9) Citroën e-Berlingo, Fiat e-Doblo, Opel Combo-e og Peugeot e-Partner oppgis til 50 kWt, hvilket gir 330 km rekkevidde, og må bilene hurtiglades skjer det med 100 kW.

Batteriene er av typen LFP som er billigere å produsere, varer lengre og tåler flere oppladinger.

De mellomstore modellene (K0), Citroën e-Jumpy, Fiat e-Scudo, Opel Vivaro Electric, Peugeot e-Expert deler motor med de minst bilene, det vil si 136 hk/260 Nm i dreiemoment, men større bil og mer lastekapasitet betyr samtidig behov for 75 kWt batteripakke for å tilfredsstille ønsket om 350 km rekkevidde.

MINST OG STØRST: Rocks, Opels minste "varebil", har god plass i varerommet til den største, Movano.

Øker rekkevidden

De store varebilene krever mer kraft og mer batterikapasitet, så her økes begge deler betydelig.

Maks batteristørrelse økes fra 79 til 110 kWt og motoreffekten fra 122 hk til 272 hk/410 Nm i powermodus, 218 hk i normalmodus og 163 hk i sparemodus. Rekkevidden øker fra 250 km til 420 km og DC-ladefart fra 50 til 150 kW.

Uansett bilstørrelse gjøres det ingen endringer på motorer eller girkasser på de fossile versjonene. Lastevolum og lastevekter blir også i hovedsak som på dagens modeller.

SKILLER SEG UT: Peugeot Partner er eneste Stellantis-varebil med høyt montert instrumentbord og det lille personbilrattet.

Mer førerhjelp

Derimot gjøres det betydelige endringer i førermiljøet, infotainment- og førerstøtteteknologien.

Eksempelvis er det ingen grunn til at førerstøtte utviklet til personbiler ikke også kan tas i bruk på nyttekjøretøyer, det være seg adaptiv konstantfartsholder, blindsonevarsling, filholderassistent og varsel for kryssende trafikk, bare for å ha nevnt noen av hjelpemidlene. Nye biler pålegges også å vise fartsgrensen og varsle når den overskrides.

I oppgraderingen ligger også økt vekt på komfort, skjerm- og infotainmentteknologi. Peugeot Partner/e-Partner får samme høyt plasserte instrumetskjerm med tilhørende lite ratt som personbilen.

Flere av bilene har i tillegg til ryggekamera, også digitale speil slik at man til enhver tid ser hva som er rett bak bilen. Opel, som var svært tidlig ute med LED-Matrix-lys på personbilene, har nå overført teknologien til e-Combo.

Produksjonen av Stellantis små og mellomstore nye varebiler er allerede i gang, mens den største modellen først ankommer utpå høsten.

Flere velger elektrisk

Drevet av ulike krav og behov kryper andelen elektriske varebiler oppover. Fire av ti nye er så langt i år er batterielektriske.

Øivind Skar

Andelen elektriske varebiler i årets første tre måneder er kun løftet tre prosentpoeng, til fire av ti, mens dieseldrevne varianter fortsatt utgjør seks av ti, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Likevel er det blant de minste varebilene bevegelsene mot el er størst.

Fra å ha utgjort halvparten av volumet i fjor, bikker det nå 70 prosent, ikke minst forklart med størst BEV-utvalg i denne klassen. 

Buzz Cargo på topp

VW ID.Buzz Cargo er helt klart den store vinneren og har kapret nær halvparten av kundene i klassen for de minste bilene.

Så viser det seg at Toyota som en god nummer to i denne klassen etter VW, så langt i år som merke har levert like mange biler som alle de fire Stellantis-merkene til sammen. Og det med én modell, Proace City, som bygges av, ja nettopp Stellantis! 

Dette gjelder ikke bare for de minste varebilene, men også når alt av varebiler oppsummeres. Toyota taper andeler til konkurrentene, men er fortsatt nummer to i et marked med 40 prosent vekst per 20. mars hvor VWs vekst noteres til 73,6 prosent.

Opel og Citroën

Av de større merkene jafser Opel og Citroën til seg størst vekst med henholdsvis 118,4 og 169,8 prosent, mens Peugeot, som fortsatt er størst av disse tre, noteres med tilbakegang på 4,3 prosent.

Kilde for alle registreringstall: Opplysningsrådet for Veitrafikken

Se flere detaljer på de oppgraderte varebilmodellene. Foto: Øivind Skar
Se flere detaljer på de oppgraderte varebilmodellene. Foto: Øivind Skar
Se flere detaljer på de oppgraderte varebilmodellene. Foto: Øivind Skar
Se flere detaljer på de oppgraderte varebilmodellene. Foto: Øivind Skar
Se flere detaljer på de oppgraderte varebilmodellene. Foto: Øivind Skar
Se flere detaljer på de oppgraderte varebilmodellene. Foto: Øivind Skar
Se flere detaljer på de oppgraderte varebilmodellene. Foto: Øivind Skar
Se flere detaljer på de oppgraderte varebilmodellene. Foto: Øivind Skar
Se flere detaljer på de oppgraderte varebilmodellene. Foto: Øivind Skar
Se flere detaljer på de oppgraderte varebilmodellene. Foto: Øivind Skar
Se flere detaljer på de oppgraderte varebilmodellene. Foto: Øivind Skar
Se flere detaljer på de oppgraderte varebilmodellene. Foto: Øivind Skar
Se flere detaljer på de oppgraderte varebilmodellene. Foto: Øivind Skar
Se flere detaljer på de oppgraderte varebilmodellene. Foto: Øivind Skar
Se flere detaljer på de oppgraderte varebilmodellene. Foto: Øivind Skar
Powered by Labrador CMS