-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Tung nedgang for tungt
Da er endelig ACEA ferdig med å telle hva medlemmene har fått til i årets første kvartal.
ACEA er som kjent sammenslutningen av Europas
bilprodusenter, og utgir blant annet månedlige statistikker over registreringer
av nye personbiler i hele Europa.
Åpenbart er varebiler, lastebiler og busser vanskeligere å telle, for den oversikten får vi bare hvert kvartal. Og ikke er det så viktig å kjenne til, for eksempel, markedsandeler heller forresten.
Varebilvekst
Mens personbilstatistikken er brukket ned på bilmerker er det ikke noen slik inndeling på nyttebil-statistikken.
Der må vi nøye oss med buss eller varebiler opp til 3,5 tonn, eller med lastebiler fordelt på over og under 16 tonn.
Halvparten av gruppen går i pluss. Varebil vokser med 11,8 % til 510.077 enheter, og lette lastebiler med 7,1 %.
I EU-området øker varebiler enda kraftigere, med 12,6 %. Det er Storbritannia som svikter med bare 8,5 %.
Verdt å legge merke til er det at mens Norge økte salget av elektriske varebiler med 16 % er samlet økning i Europa bare på 4,1 %. Og andelen ikke på mer enn 6,1 %.
De lette lastebilene endte på 16.331 enheter i perioden og med 1.255 elektriske kom batteriandelen opp i 7,7 % her.
Norge gikk tilbake både med totalen og med de elektriske i første kvartal.
Dårlig signal
De tunge bilene hadde derimot tilbakegang i Europa. Fra 87.000 til litt over 81.000 er minus 6 prosent (der EFTA isolert gikk frem med 0,5 %, takket være Sveits).
969 tunge elektriske biler var midlertid en fremgang på 54 % (62 % i EU) og representerte en andel på 1,1 %.
Når man slår sammen de tunge og de lette betyr dette at det samlede lastebilmarkedet sank med rundt fire prosent i Europa i første kvartal i år.
Et dårlig konjunktursignal.
Busser til slutt:
11.718 nye busser i hele regionen betyr en økning på 27 % - også her hadde Norge forresten en tilbakegang fra 173 til 120.
Både Norge og EFTA hadde også nedgang i el-busser. Fra 121 til 66 biler. Men samlet blir elbussandelen sterkere: 13,9 % selv om økningen bare er på 7,6 %.
Du kan hente statistikken her.