-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Tung nedgang for tungt
Da er endelig ACEA ferdig med å telle hva medlemmene har fått til i årets første kvartal.
ACEA er som kjent sammenslutningen av Europas
bilprodusenter, og utgir blant annet månedlige statistikker over registreringer
av nye personbiler i hele Europa.
Åpenbart er varebiler, lastebiler og busser vanskeligere å telle, for den oversikten får vi bare hvert kvartal. Og ikke er det så viktig å kjenne til, for eksempel, markedsandeler heller forresten.
Varebilvekst
Mens personbilstatistikken er brukket ned på bilmerker er det ikke noen slik inndeling på nyttebil-statistikken.
Der må vi nøye oss med buss eller varebiler opp til 3,5 tonn, eller med lastebiler fordelt på over og under 16 tonn.
Halvparten av gruppen går i pluss. Varebil vokser med 11,8 % til 510.077 enheter, og lette lastebiler med 7,1 %.
I EU-området øker varebiler enda kraftigere, med 12,6 %. Det er Storbritannia som svikter med bare 8,5 %.
Verdt å legge merke til er det at mens Norge økte salget av elektriske varebiler med 16 % er samlet økning i Europa bare på 4,1 %. Og andelen ikke på mer enn 6,1 %.
De lette lastebilene endte på 16.331 enheter i perioden og med 1.255 elektriske kom batteriandelen opp i 7,7 % her.
Norge gikk tilbake både med totalen og med de elektriske i første kvartal.
Dårlig signal
De tunge bilene hadde derimot tilbakegang i Europa. Fra 87.000 til litt over 81.000 er minus 6 prosent (der EFTA isolert gikk frem med 0,5 %, takket være Sveits).
969 tunge elektriske biler var midlertid en fremgang på 54 % (62 % i EU) og representerte en andel på 1,1 %.
Når man slår sammen de tunge og de lette betyr dette at det samlede lastebilmarkedet sank med rundt fire prosent i Europa i første kvartal i år.
Et dårlig konjunktursignal.
Busser til slutt:
11.718 nye busser i hele regionen betyr en økning på 27 % - også her hadde Norge forresten en tilbakegang fra 173 til 120.
Både Norge og EFTA hadde også nedgang i el-busser. Fra 121 til 66 biler. Men samlet blir elbussandelen sterkere: 13,9 % selv om økningen bare er på 7,6 %.
Du kan hente statistikken her.