-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Tung nedgang for tungt
Da er endelig ACEA ferdig med å telle hva medlemmene har fått til i årets første kvartal.
ACEA er som kjent sammenslutningen av Europas
bilprodusenter, og utgir blant annet månedlige statistikker over registreringer
av nye personbiler i hele Europa.
Åpenbart er varebiler, lastebiler og busser vanskeligere å telle, for den oversikten får vi bare hvert kvartal. Og ikke er det så viktig å kjenne til, for eksempel, markedsandeler heller forresten.
Varebilvekst
Mens personbilstatistikken er brukket ned på bilmerker er det ikke noen slik inndeling på nyttebil-statistikken.
Der må vi nøye oss med buss eller varebiler opp til 3,5 tonn, eller med lastebiler fordelt på over og under 16 tonn.
Halvparten av gruppen går i pluss. Varebil vokser med 11,8 % til 510.077 enheter, og lette lastebiler med 7,1 %.
I EU-området øker varebiler enda kraftigere, med 12,6 %. Det er Storbritannia som svikter med bare 8,5 %.
Verdt å legge merke til er det at mens Norge økte salget av elektriske varebiler med 16 % er samlet økning i Europa bare på 4,1 %. Og andelen ikke på mer enn 6,1 %.
De lette lastebilene endte på 16.331 enheter i perioden og med 1.255 elektriske kom batteriandelen opp i 7,7 % her.
Norge gikk tilbake både med totalen og med de elektriske i første kvartal.
Dårlig signal
De tunge bilene hadde derimot tilbakegang i Europa. Fra 87.000 til litt over 81.000 er minus 6 prosent (der EFTA isolert gikk frem med 0,5 %, takket være Sveits).
969 tunge elektriske biler var midlertid en fremgang på 54 % (62 % i EU) og representerte en andel på 1,1 %.
Når man slår sammen de tunge og de lette betyr dette at det samlede lastebilmarkedet sank med rundt fire prosent i Europa i første kvartal i år.
Et dårlig konjunktursignal.
Busser til slutt:
11.718 nye busser i hele regionen betyr en økning på 27 % - også her hadde Norge forresten en tilbakegang fra 173 til 120.
Både Norge og EFTA hadde også nedgang i el-busser. Fra 121 til 66 biler. Men samlet blir elbussandelen sterkere: 13,9 % selv om økningen bare er på 7,6 %.
Du kan hente statistikken her.