Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1
Bollinger B1

Elektrisk arbeidshest

Et amerikansk selskap presenterer en fleksibel arbeidshest som er perfekt for det norske avgiftssystemet – Bollinger B1.

Publisert

Bilen har et røft utseende med sine kantete former og et enkelt interiør som kan spyles rent etter en møkkajobb.

Bolinger B1 er en drømmebil i hjemlandet USA, men takket være helelektrisk drivlinje vil den også passe perfekt for nordmenn som er på jakt etter en praktisk truck.

Funksjonalitet er satt i høysetet. Med justerbart chassis og en bakkeklaring på inntil 40 centimeter tar den seg enkelt frem på røft underlag. Drivlinjen består av en elmotor på hver aksel for avansert firehjulsdrift.

Samlet effekt er på 270 kW (367 hk) og maks dreiemoment på formidable 640 Newtonmeter – nok til å akselerere den 1,8 tonn tunge trucken til 100 på under fem sekunder og til en toppfart på 200 km/t.

Tillatt maksimal vekt er på nesten 2,8 tonn, så her har du en lastekapasitet på nesten et tonn. I tillegg kan den trekke tilhenger på inntil 2,8 tonn.

Bollinger tilbyr batteripakker på henholdsvis 60 og 100 kWt, og det skal holde til rekkevidder på rundt regnet 200 og 320 kilometer etter amerikanske målemetoder. I tillegg er den klar for hurtiglading, så du kan trygt reise på langtur.

(artikkelen fortsetter)

Taket er avtakbart, setene er enkle å løfte ut, og den har strømuttak som gjør det mulig å koble til elektrisk verktøy. Du kan for eksempel enkelt løfte ut baksetene, flytte bakruta forover og dermed gjøre bilen om fra en lukket fireseter til en pickup med åpent plan.

B1 har en lengde på 381 cm over en akselavstand på 267 cm. Bredden er 194 cm og høyden 186 cm, så den er relativt kompakt.

Siden batterier og drivlinje ligger i gulvet kan du laste inn en planke på 365 cm gjennom luken foran og la den ende på baklemmen. Eller du kan laste sponplater på 120 x 240 cm opp til taket – planet har en bredde på 124 cm.

(artikkelen fortsetter)

Foreløpig er Bollinger B1 er ren prototyp, men selskapet håper å kunne sette den i produksjon fra 2019. I så fall kommer de nok på banen før Tesla i dette segmentet som sikkert ligger i fremtidsplanene til Elon Musk.

Men for å komme dit trenger oppstartsbedriften med tilhold i staten New York å reise mer kapital. De kan jo for eksempel ta en Tesla, og be om 1000 dollar fra de som legger inn en ordre på bilen.

Ifølge Green Car Reports har de mottatt 6000 forhåndsbestillinger i løpet av de to ukene som er gått siden bilen ble avduket, men uten å ta noe depositum. Slett ikke verst for et selskap og en bil ingen hadde hørt om for en måned siden.

Bollinger håper å ha klar en pris i løpet av høsten, og da vil de begynne å ta imot depositum fra de som legger inn en fast bestilling. Her bør norske bilimportører kjenne sin besøkelsestid.

Powered by Labrador CMS