100 år på Lillehammer

I morgen skjer det stor feiring på Lillehammer. At et transportselskap fyller 100 år er ikke hver dag, men det er det det skal jubileres for.

Publisert
Litra front

Det startet som A/S Gausdal Bilselskap i 1917 og har utviklet seg til det som i morgen er vertskap for arrangementet: Litra AS.

Det skal arrangeres en stor jubileumsmiddag for alle ansatte, forteller administrerende direktør Vegard Narmo. Men samtidig legges det opp til fest for hele Lillehammer også.

«Alle er velkommen til bursdagskake og grillmat og utstilling av gamle transportørminner på plassen mellom Haakons Hall og Kristins Hall lørdag formiddag», inviterer sjefen til.

Startet som sjåfør
Paradoksalt nok, lederen for et selskap som ikke lenger er i nærheten av buss fikk egentlig karrieren sin styrt på grunn av buss.

– Min far drev som entreprenør, men selv valgte jeg å begynne som sjåfør i Vestoppland Bilselskap. Etter ti år ble jeg sjef der, og så kom Swebuss og kjøpte opp bussdelen vår og samtidig tok de med seg bussdelen i Litra, mens Litra kjøpte opp Vestoppland Last. Men selv om Litra flyttet selskapet til Lillehammer ble bilene stående på Gjøvik, så jeg valgte å bli boende der, men begynne som sjåfør igjen – med Litra som arbeidsgiver.

Sakte og sikkert, blant annet via en ny stilling som trafikkleder på terminalen på Biri, flyttet han imidlertid til Lillehammer i 2000. Og for litt over ti år siden ble han toppsjef der.

Omsetter over 800 mill.
I dag er Litra et morselskap for en rekke transportselskaper og regner med en samlet omsetning i år på vel 800 millioner kroner. Til sammen 268 biler og 251 hengere blir disponert av disse selskapene – i tillegg til innleide biler. I hele organisasjonen finner vi totalt 557 ansatte.

AS Litra har 265 aksjonærer, de fem største har cirka 76 prosent av hele kapitalen.

Narmo forteller også at de har kjøpt fire selskaper i år, men ingen i fjor.

– Vi er ingen aggressiv oppkjøper og takker ikke ja til alt som dukker opp. Det er viktig at selskapene driver innen en type transport som gjør at vi ser synergieffekter, og det er viktig at det er dyktige folk i ledelsen som kan bli med videre.

Samtidig som han føyer til at «vi har da også hatt besøk – både norske og utenlandske – der formålet har vært å kjøpe oss opp. Det har, som man ser, ikke vært aktuelt så langt».

Akkurat nå tenkes det vel mer på den store kaken enn på oppkjøp og salg og drift. Ikke før mandag starter man på de neste 100 år.

PS.

Jeg håper det ikke blir sagt noe om at Gausdal Bilselskap var først i distriktet eller noe tilsvarende. Allerede i 1914 drev nemlig Gausdals Høifjeldssanatorium en bilrute med to biler som hver hadde plass til to personer. De kjørte mellom Tretten og sanatoriet to ganger daglig. Og i 1915 var A/S Faaberg-Gausdals Auto kommet til – med hele 3 biler.

Powered by Labrador CMS