img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
Mercedes letter på sløret om ny Sprinter
Bilen skal Europa-lanseres i løpet av første halvår 2018.

alt

Det er i forbindelse med kjempemessen North American Commercial Vehicle Show (NACV) i Atlanta, som pågår denne uken, at Mercedes-Benz Vans velger å gi oss noen flere detaljer rundt nye Sprinter.

Den første skissen som er sluppet indikerer at kassebilen får klare likhetstrekk med fremtidskonseptet Vision Van, som produsenten viste for cirka et år siden. Hovedlyktene i fronten ligner veldig på visjonen, mens grillen nå ser noe mer ordinær ut.

Assistenter og tilkobling
Mercedes-Benz Vans lover at de med nye Sprinter vil introdusere en rekke nye førerassistentsystemer og tilkoblingsmuligheter (connectivity). 

Modellen vil også få en betydelig økning i antall varianter som kan leveres, tilpasset kunders mange ulike behov.

Fra før er det kjent at Sprinter vil komme i en elektrisk utgave.

– Vi ønsker å tilby den mest passende mobilitetsløsningen for hver sektor og ethvert transportoppdrag, forklarer sjefen for Mercedes-Benz Vans, Volker Mornhinweg.

Samtidig bekrefter produsenten nå at nye Sprinter skal Europa-lanseres i 2018, med påfølgende utrulling i andre markeder.

Komplette transportsystemer
Nye Sprinter blir for øvrig den første modellen hvor vi skal få se mer konkret til Mercedes-Benz Vans fremtidsprogram adVANce, med fokus på megatrendene digitalisering og urbanisering.   

adVANce er forresten ikke bare et fremtidsprogram. En helt konkret arbeidsgruppe, bestående av 400 personer, jobber med hvordan Mercedes-Benz Vans skal gå fra å være bare en produsent til å bli en leverandør av komplette transportsystemer.

Totalt 500 millioner Euro skal inn i denne gruppen innen 2020.

Nøyaktig hva adVANce innebærer på nye Sprinter får vi dessverre ikke vite mer om nå heller, men det er tidligere antydet at denne bilen skal redefinere hele rammeverket rundt hva en varebil er.

USA-vekst
NACV-messen i Atlanta er selvsagt ikke valgt tilfeldig når tyskerne skal lette på sløret om sin nye varebil. USA er et av de raskest voksende markedene for varebiler, og verdens nest største marked for store kassebiler – kun slått av Tyskland.

Mercedes-Benz Vans er nå i ferd med å ferdigstille en ny fabrikk i North Charleston. 500 millioner Dollar koster den. Med denne vil produsenten kunne møte den økte etterspørselen i dette markedet på en mer økonomisk måte ved å tilby «Made in the USA»-Sprintere, samtidig som leveringstiden reduseres.

Hittil har alle Sprintere til USA-markedet blitt produsert i Tyskland, men på grunn av høye importavgifter er bilene levert delvis demontert inn til landet og deretter montert sammen ved et anlegg i North Charleston.

Øvrig produksjon av Sprinter vil foregå i Düsseldorf og Ludwigsfelde. Dette er Mercedes opptatt av å poengtere, ettersom de nå er den eneste som fortsatt produserer store varebiler i Tyskland (Volkswagen har som kjent flyttet Crafter-produksjonen til Polen).

3,3 millioner produsert
Siden introduksjonen i 1995 er det produsert over 3,3 millioner Sprintere, som er solgt til over 130 land.

I løpet av første halvår 2017 satte modellen ny rekord i antall solgte med 96.200 enheter, mot fjorårets 95.100.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1611 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 200 LASTEBILER TIL SALGS