DAF på IAA
DAF på IAA
DAF på IAA
DAF på IAA
DAF på IAA
DAF på IAA
DAF på IAA

Spennende DAF-samarbeid

Tre ulike alternativer med tre forskjellige samarbeidspartnere tyder på at DAF utforsker bredt når de vil elektrifisere sine tungbiler. Navn som ZF, Cummins og VDL klinger seriøst.

Publisert

«Vi kan være så ærlige å si at DAF har ikke ambisjon om å være først ute med alt nytt. Men vi skal levere driftssikre kjøretøy med lave kostnader», svarte daværende «mr. DAF» i Norge, Vidar Melleby, på spørsmålet om det er elektriske lastebiler på gang fra DAF.

Dette var for rundt ti måneder siden, i forbindelse med YrkesBils årlige importørintervjuer ved nyttårstider.

16. mai fikk vi et tydelig hint fra Nederland, om at «jo, da, vi er på ballen». Da viste DAF nemlig en CF-trekker med elektrisk drivlinje-teknologi fra buss-spesialist VDL, som også har hovedkvarter i «tech-byen» Eindhoven.

Og da vi besøkte DAF-standen på IAA ble det tydelig at Harry Wolters & Co. mener alvor med el:

Foruten den batterielektriske CF-trekkeren med VDLs E-power-teknologi, var det nemlig en batterielektrisk LF med Cummins-teknologi og en ny CF Hybrid med elmotor fra ZF som hadde fått hedersplassene på den 2.500 kvadratmeter store standen.

Trioen går foreløpig under fellesbetegnelsen «Innovation Trucks», hvilket betyr at de fortsatt er på konseptstadiet – men bli ikke overrasket om det plutselig blir markedslansering med noe av dette om ikke veeeldig lenge.

Bydistribusjon
Om vi tar for oss den minste først: LF Electric er en 19-tonns fullstendig elektrisk lastebil for bydistribusjon med null lokale utslipp.

Lastebilen har som nevnt Cummins-teknologi, med en elektrisk motor på 195 kW / 266 hk (maksimalt: 250 kW / 340 hk), som drives av batterier på inntil 222 kWh. Dette skal gi en rekkevidde på opptil 220 km når lastebilen er fullastet, noe DAF hevder er ideelt for bydistribusjon.

Ettersom batteriene er modulære, kan kapasiteten skaleres til rekkevidden kundene trenger.

CF Electric er på sin side beregnet for distribusjon som krever tyngre last og større volumer. Dette inkluderer også semitrailere. 4x2-trekkvognen er beregnet for bruksområder med inntil 37 tonn vogntogvekt.

Lastebilen er utstyrt med VDLs E-Power drivlinjeteknologi, hvor midtpunktet er elmotoren på 210 kW / 286 hk (maksimalt: 240 kW / 326 hk), som henter energi fra li-ion-batteriene på 170 kWh.

Rekkevidden oppgis til cirka 100 km, og det skal den da klare i bydistribusjon med store volumer. Batteriene kan hurtiglades på 30 minutter eller fullades på halvannen time, noe som for eksempel kan kombineres med at gods lastes eller losses.

LES OGSÅ: Jakter den eldste DAFen som fortsatt er i drift

Hybridløsning
Mange rynker umiddelbart på nesen når de hører ordet hybrid. Hvorfor ta to teknologier som fungerer utmerket hver for seg, men som også har sine lyter, og kombinere de slik at du får en relativt komplisert konstruksjon med begge teknologiers fordeler og ikke minst ulemper?

Svaret er noen ganger at man «må». Med politikere som vil forby kjøretøy med lokale utslipp i visse områder, er løsningen for de tunge bilene innimellom et kompromiss.

I mange tilfeller vil en ren batterielektrisk lastebil ikke kunne erstatte arbeidet en dieseldrevet lastebil gjør, og da kan løsningen bli en hybrid som kan kjøre på ren batterielektrisitet for eksempel i en utslippsfri sone, og deretter kjøre hovedsakelig på diesel utenfor sonen.

Dette er nok også tanken bak CF Hybrid som har en 10,8-liters PACCAR MX-11-motor (330 kW / 450 hk) og en elektrisk motor fra ZF (75 kW / 100 hk / maksimalt: 130 kW / 175 hk), i kombinasjon med en egen ZF Traxon-girkasse for det hybride drivverket.

Elmotoren drives av batterier på 85 kWh, som skal gi en fullelektrisk rekkevidde uten lokale utslipp i 30 til 50 km, avhengig av vogntogvekten.

Batteriene kan lades med dieselmotoren under kjøring på motorveier, eller med kabel på et ladested. Kjøretøyet er laget med en hurtigladefunksjon som bruker 30 minutter på fullading og 20 minutter på lading inntil 80 prosent.

DAF hevder sågar at hybridteknologien gir ytterligere drivstoffbesparelser også utenfor byområdene takket være smart energiadministrasjon. Energi som regenereres gjennom bremsing, brukes av den elektriske motoren til å støtte dieselmotoren i situasjoner der fordelene er størst, for å redusere drivstofforbruket ytterligere.

I tillegg til å drive det elektriske drivverket, driver batteriene i hybridsystemet den elektriske luftkompressoren og systemet e-PTO (tilleggsutstyr) som kan brukes til å drive kjøleutstyr på semitrailere for temperatur kontrollert transport.

Økt markedsandel
Alt dreide seg imidlertid ikke om elektrisk på DAF-standen under årets IAA heller. De viser også plenty av dieseldrevne lastebiler du kan få kjøpt i dag.

Og med en markedsandel for tunge lastebiler i Europa som vokste fra 15,3 prosent i 2017 til 16,5 prosent i første halvdel av 2018 (DAFs egne tall), skulle man tro produktene er konkurransedyktige.

På veiene her hjemme er ikke DAF-bilene like synlige, men om du tar en titt på motorveiene på kontinentet bør du heller ikke bli overrasket over at de angivelig er markedsledende innen trekkvognsegmentet i Europa.

Menyen på en lastebilstand er imidlertid ikke komplett uten en rekke tilleggstjenester. Dette gjelder selvsagt DAF også.

PACCAR Financial, PacLease, PACCAR-deler, DAF MultiSupport reparasjon og vedlikehold samt DAF Connect-systemet for bilparkadministrasjon var noe av det nederlenderne viste frem på årets IAA.

Og sist men ikke minst hadde de en nydelig, rød DAF 1600-modell fra slutten av sekstitallet utstilt. Det var selvfølgelig for å markere konsernets 90-års jubileum.

Powered by Labrador CMS