-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Alle foto: Jon Winding-Sørensen






































































































Lett og tungt på DAFs museum
DAF er en av bilfabrikkene som vet å ta vare på historien. I hjembyen Eindhoven byr de på en imponerende bilsamling. Her er noen glimt fra et nylig besøk.

Det var i forbindelse med feiringen av DAFs første 90 år vi også fikk anledning til å stikke innom firmaets gedigne museum igjen.
Dette er mye mer enn en parkeringsplass for gamle biler, her er de presentert som temaer og med gedigne «kulisser» rundt, slik at den besøkende blir en del av både tid og miljø.
Dessuten er de aller fleste av disse bilene «levende» og blir stadig kjørt ut og inn til demonstrasjoner og events over hele verden.
Hver gang jeg besøker dette stedet er det noe som er borte, til gjengjeld er det kommet noe annet på plass. Magasinet må være imponerende stort det også.
Selv om DAF i dag er en amerikansk eid bedrift som bare bygger tunge lastebiler er også personbil-minnene godt ivaretatt. Dinkytoys-tiden varte ikke lenge: Fra DAF 600 ble lansert i 1958 til Volvo overtok den delen av virksomheten i 1975.
Det er ikke tvil om at disse modellene, med trinnløs automat og remdrift er en av milepælene i nyere bilhistorie – og på museet møter du dem alle sammen. Også de mest obskure, håndbygde italienske spesialkarosseriene og alle de utrolige spesialversjonene. For ikke å snakke om racerbilene.
Selvfølgelig er hele lastebilhistorien her også, selv om den tar større plass. Helt fra den første, med den karakteristiske grillen med de syv horisontale kromstripene, til biler som ble bygd da Paccar overtok på nitti-tallet.
Det hele starter med smia til Hub van Doorne, der han først begynte reparasjonsverksted i 1928 og etterhånden begynte å bygge tilhengere det spesialiteten var lav vekt.
Det første verkstedet er nennsomt reprodusert, og like ved finner vi en tidsriktig pub som skal minne om at de første investeringene kom fra en lokal ølbrygger som var så fornøyd med måten van Doorne hadde fikset bilen hans på.
Blant bilfabrikkers minnelunder er denne en av dem jeg absolutt vil anbefale.