-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling

Alle foto: Jon Winding-Sørensen






































































































Lett og tungt på DAFs museum
DAF er en av bilfabrikkene som vet å ta vare på historien. I hjembyen Eindhoven byr de på en imponerende bilsamling. Her er noen glimt fra et nylig besøk.

Det var i forbindelse med feiringen av DAFs første 90 år vi også fikk anledning til å stikke innom firmaets gedigne museum igjen.
Dette er mye mer enn en parkeringsplass for gamle biler, her er de presentert som temaer og med gedigne «kulisser» rundt, slik at den besøkende blir en del av både tid og miljø.
Dessuten er de aller fleste av disse bilene «levende» og blir stadig kjørt ut og inn til demonstrasjoner og events over hele verden.
Hver gang jeg besøker dette stedet er det noe som er borte, til gjengjeld er det kommet noe annet på plass. Magasinet må være imponerende stort det også.
Selv om DAF i dag er en amerikansk eid bedrift som bare bygger tunge lastebiler er også personbil-minnene godt ivaretatt. Dinkytoys-tiden varte ikke lenge: Fra DAF 600 ble lansert i 1958 til Volvo overtok den delen av virksomheten i 1975.
Det er ikke tvil om at disse modellene, med trinnløs automat og remdrift er en av milepælene i nyere bilhistorie – og på museet møter du dem alle sammen. Også de mest obskure, håndbygde italienske spesialkarosseriene og alle de utrolige spesialversjonene. For ikke å snakke om racerbilene.
Selvfølgelig er hele lastebilhistorien her også, selv om den tar større plass. Helt fra den første, med den karakteristiske grillen med de syv horisontale kromstripene, til biler som ble bygd da Paccar overtok på nitti-tallet.
Det hele starter med smia til Hub van Doorne, der han først begynte reparasjonsverksted i 1928 og etterhånden begynte å bygge tilhengere det spesialiteten var lav vekt.
Det første verkstedet er nennsomt reprodusert, og like ved finner vi en tidsriktig pub som skal minne om at de første investeringene kom fra en lokal ølbrygger som var så fornøyd med måten van Doorne hadde fikset bilen hans på.
Blant bilfabrikkers minnelunder er denne en av dem jeg absolutt vil anbefale.