Volkswagen I.D. Buzz Cargo
Foto: Jon Winding-Sørensen
Volkswagen I.D. Buzz Cargo
Foto: Jon Winding-Sørensen
Volkswagen I.D. Buzz Cargo
Foto: Jon Winding-Sørensen
Volkswagen I.D. Buzz Cargo
Foto: Jon Winding-Sørensen
Volkswagen I.D. Buzz Cargo
Foto: Jon Winding-Sørensen
Volkswagen I.D. Buzz Cargo
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Volkswagen I.D. Buzz Cargo
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Volkswagen I.D. Buzz Cargo
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Volkswagen I.D. Buzz Cargo
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Volkswagen I.D. Buzz Cargo
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Volkswagen I.D. Buzz Cargo
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Volkswagen I.D. Buzz Cargo
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Volkswagen I.D. Buzz Cargo
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Volkswagen I.D. Buzz Cargo
Foto: Jon Winding-Sørensen
Volkswagen I.D. Buzz Cargo
Foto: Jon Winding-Sørensen
Volkswagen I.D. Buzz Cargo
Foto: Jon Winding-Sørensen
Volkswagen I.D. Buzz Cargo
Foto: Jon Winding-Sørensen

Buzz med Transporter-tendenser

Det tok ikke lang tid før Volkswagens elektriske «Bulli»-konsept også kom som helstøpt Transporter. Flere versjoner vurderes.

Publisert

Under en VW-middag i forbindelse med Pebble Beach – klassisk-bil-garden-party i California i august – snakket Klaus Bischoff om hvor mye som kunne gjøres med I.D.Buzz.

Bischoff er designsjef for Volkswagen, I.D.Buzz er en elektrisk konseptbil de viste på Detroit-utstillingen i januar i fjor – med sterke trekk av den gamle flower-power-bussen, og de som forteller historien er kolleger i Autoweek.

Han fortalte dem da at de hadde klar en varebil, basert på Buzz-oppskriften, og at de også hadde skisset ferdige pick-up versjoner med enkel- eller dobbelt-kabin.

Disse er åpenbart ikke kommet lenger enn til skisse-stadiet, men varebilversjonen ble vist fullt ferdig på IAA i Hannover.

Denne var et samarbeide mellom varebilavdelingen og personbil-folket. De siste fordi dette er en bil som er bygget på MED-plattformen, felles for alle elektriske biler fra personbilavdelingen fremover. Mens varebil-ekspertisen var hentet inn for å gjøre dette til et rullende sentrallager.

Derfor er det først og fremst varerommet som er interessant. Det befinner seg bak en skyvedør på siden og en dobbeldør bak, og er i stor grad utarbeidet og levert av innredningsspesialisten Sortimo.

Her er det et hylle- og beholder-system som er markert og overvåket hele tiden slik at man ved hjelp av tablets i bilen eller på transportørens kontor kan ha full oversikt over hver eneste artikkel som befinner seg i varerommet.

Derved, sier VW, får man den nøyaktige online styringen av vareflyten som vil være nødvendig for fremtidens transportløsninger. Med andre ord noe som går langt utenpå dagens ConnectedVan flåtestyringssystem.

Sjåføren får hjelp av nivå 4 selvkjøring, slik at han kan folde inn rattet i dashbordet og jobbe med andre oppgaver på noe som former seg om til en ren kontorarbeidsplass mens bilen kjører ham til neste stopp.

Det er nesten ikke instrumenter i den, det hele er basert på head up displays og en stor skjerm i midten.

Motoren er på 200 hk men batteripakkens størrelse kan variere fra 48 kWh til 111. Man velger det man har behov for.

Solceller på taket samler forresten opp nok strøm til å forlenge dagens kjørelengde med enda 15 km. hvis man er heldig med været. Bilen er også forberedt på induktiv lading.

Ikke noe blir sagt offisielt, men det ser selvfølgelig ut som om noe som dette blir en logisk avløser til T6. Det eneste man sier er at dette (eller noe som dette) skal i produksjon i 2021 – som selvfølgelig er alt for lenge til.

På IAA så vi forresten et par andre VW-modeller av fremtidige transporter-løsninger også. En viste et avansert Sortimo innredningssystem på noe som kunne være Crafter-størrelse. Med andre ord noe som nesten kan leveres i går.

De to andre var rene fremtidsstudier – en var en Transporter som nesten så ut som en forstørret utgave av de pakkene den åpenbart er ment å frakte, mens den andre var et rent Skateboard – en autonom plattform som kunne bære med seg paller og containere som sikkert var levert fra et automatisk lager og skulle losses på et annet.

Men det som ikke var veldig fremtid var Volkswagens egen Trike. Her hadde de kastet seg på en av de store trendene på IAA og utviklet sin egen laste-pedelec.

Den kan frakte varer, eller utstyr for en sprek og klimanøytral håndverker. Den klarer inntil 210 kg (inkl. han som tråkker), rommer en halv kubikkmeter og er utstyrt med et smart tilte-system som gjør at lasteplanet hele tiden er nettopp det – plant.

Ingen skal være i tvil om at Volkswagen tar transport og Transporter – også fremtidig – på alvor.

Powered by Labrador CMS