-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Produserer egen energi
Det høres nesten ut som en evighetsmaskin. Dumperen bruker 80 prosent av batteriet på turen opp. Men regenereringen, på veien ned, gir 88 prosent. Her blir det besparelser.
Det er ved et brudd nær Biel i Sveits at underet finner sted.
En dumper på 45 tonn henter materialer som brukes til sementproduksjon som tas ut av en fjellvegg. 65 tonn laster dumperen, og på vei ned genereres det mer enn det forbrukes på veien opp.
Dumperen er egentlig en Komatsu HB 605-7, en skikkelig sværing med hjul nesten 2 meter høye og en dumperkasse som rekker 8,5 meter til verst når den er løftet.
Den er bygget om til en e-Dumper hos sveitsiske Kuhn som har hentet en 60 kW-stor batteripakke fra et selskap som heter Lithium Storage.
For å lage litt blest rundt fenomenet hentet sementprodusenten, Ciments Vigier SA, inn Formel E-kjøreren Lucas DiGrassi. Det var han som klarte å produsere mere ned, enn han brukte opp.
Dermed har Kuhn laget et regnestykke som sier at med 20 slike turer pr. dag produserer dumperen 200 kWh overskuddskraft hver dag, eller 77 megaWh i året.
I tillegg sparer man de mellom 40 og 80 tusen liter diesel en typisk dumper bruker på et år. Tilsvarende nesten 200 tonn CO2 hvert år.
VIDEO: Her kan du se eldumperen i drift: