-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Produserer egen energi
Det høres nesten ut som en evighetsmaskin. Dumperen bruker 80 prosent av batteriet på turen opp. Men regenereringen, på veien ned, gir 88 prosent. Her blir det besparelser.

Det er ved et brudd nær Biel i Sveits at underet finner sted.
En dumper på 45 tonn henter materialer som brukes til sementproduksjon som tas ut av en fjellvegg. 65 tonn laster dumperen, og på vei ned genereres det mer enn det forbrukes på veien opp.
Dumperen er egentlig en Komatsu HB 605-7, en skikkelig sværing med hjul nesten 2 meter høye og en dumperkasse som rekker 8,5 meter til verst når den er løftet.
Den er bygget om til en e-Dumper hos sveitsiske Kuhn som har hentet en 60 kW-stor batteripakke fra et selskap som heter Lithium Storage.
For å lage litt blest rundt fenomenet hentet sementprodusenten, Ciments Vigier SA, inn Formel E-kjøreren Lucas DiGrassi. Det var han som klarte å produsere mere ned, enn han brukte opp.
Dermed har Kuhn laget et regnestykke som sier at med 20 slike turer pr. dag produserer dumperen 200 kWh overskuddskraft hver dag, eller 77 megaWh i året.
I tillegg sparer man de mellom 40 og 80 tusen liter diesel en typisk dumper bruker på et år. Tilsvarende nesten 200 tonn CO2 hvert år.
VIDEO: Her kan du se eldumperen i drift: