Hyundai Neptune

Hyundai Neptune

Hyundai Neptune

Hyundai Neptune

Hyundai Neptune

Hyundai Neptune

Hyundai Neptune

Hyundai Neptune

Hyundai Neptune

Hyundai Neptune

En henger Hyundai har utviklet sammen med Air Liquide.

En henger Hyundai har utviklet sammen med Air Liquide.

En henger Hyundai har utviklet sammen med Air Liquide.

Hyundai til USA med hydrogen

Det er nytt at Hyundai snuser på det tyngste av USAs tunge truckscene. Men de er på plass med en elektrisk brenselcelle Klasse 8 bil på North American Commercial Vehicle Show.

Publisert

Hyundai har lenge snakket om et program de kaller FCEV 2030 Vision. Som navnet antyder dreier det seg om å bringe frem biler drevet med Fuel Cells frem mot 2030.

På personbilsiden kom den første i 2013 og i fjor kom NEXO – en ren FC-bil.

På den tunge siden fikk vi ta på en brenselcellekonstruksjon på IAA i fjor, men noen bil så vi langt etter.

Derimot er det for lengst blitt kjent at en gruppe sveitsiske transportører skal ha 1.600 tunge brenselcelle-biler på veien fra nå og frem til 2023.

Vi kan nok regne med at disse bilene får et litt mer konvensjonelt utseende enn den som blir vist på NACV-showet nå. For den som amerikanerne får se er en ren RoboCop-design.

Litt amerikansk 1930-lokomotivstrømlinje, litt Art Deco og litt Luigi Colani-tankegang.

Og av en eller annen merkelig grunn døpt Neptune – muligens fordi den har med vann å gjøre, men Neptune vil vel alltid ha undervannsbåt-assosiasjoner?

Det finnes ikke en eneste teknisk informasjon om bilen, bortsett fra at den er konstruert for å stille i USAs øverste transport-segment, Klasse 8.

Og den store grillen tyder på at dette er et konsept som kan brukes, en hydrogenbil har meget høyere behov for skikkelig kjøling enn det en vanlig elbil har.

Ved siden av bilen viser Hyundai forresten en henger de har utviklet sammen med Air Liquide.

Den er nok mye nærmere virkeligheten enn bilen, for her brukes flytende nitrogen (av nattklubb-tåkeeffekt standard) for å holde kald temperatur i hengeren.

HT Nitro ThermoTech kaller Hyundai prinsippet og de påstår at en slik henger at et CO2-avtrykk på cirka 90 prosent av en vanlig enhet.

PS. YrkesBil kommer med en utfyllende reportasje fra NACV-utstillingen i novemberutgaven av bladet. Ikke abonnent? Bli det her!

Powered by Labrador CMS