Elektrisk varebil-boost fra PSA

De elektriske PSA-trillingene Expert, Vivaro og Jumpy får lang rekkevidde og blant klassens beste hurtigladings-kapasitet. Modellene skal være lanseringsklare til sommeren.

Publisert

Elektrisk varebil er fremdeles ikke aktuelt for alle brukere av yrkesbiler. Særlig begrensningene flere av dagens modeller har innen rekkevidde og nyttelast er for store til en del bruksområder.

Dessuten er det nok et ankepunkt for mange som velger bort elvarebil at det er få modeller med muligheter for skikkelig hurtiglading.

Om du har veldig forutsigbart kjøremønster, og vet hva du trenger av rekkevidde hver dag, er kanskje ikke hurtiglading så avgjørende. Men om du har en del uforutsigbar kjøring, hvor du for eksempel plutselig må kjøre åtte mil ekstra en dag, kan det være avgjørende å få ladet fra 20 til 80 prosent batterikapasitet i løpet av en god lunsjpause i stedet for at det tar «halve dagen».

Dette blir nok et av fortrinnene til de elektriske PSA-trillingene Expert, Vivaro og Jumpy som lanseres sommeren 2020.

STOR OVERSIKT: Disse elvarebilene er norgesaktuelle

100 kW «supercharger»
PSA har i det siste lettet litt på sløret når det gjelder elvarebilenes tekniske data, og her finner vi flere tall det er sus over.

Blant annet blir det valg mellom to batteripakker, på henholdsvis 50 kWt og 75 kWt. Dette skal gi en WLTP-rekkevidde på henholdsvis 200 og 300 kilometer. Normal og lang modell kan leveres med begge batteripakker og kort variant leveres kun med 50 kWt.

Så kommer cluet: Begge batteripakker kan lades med ulike løsninger, som selvsagt kan styres via en app. Alt fra vanlig kontakt til 100 kw «supercharger». Wallbox kombinert med ombordlade,r med henholdsvis 7,4 kW og 11 kW, er også mulig.

Med 100 kW «supercharger» lades batteriet på 50 kWt til 80 prosent på 30 minutter, og batteriet på 75 kWt når 80 prosent på 50 minutter, ifølge produsenten. Da begynner vi å snakke.

Hengerfeste og høy nyttelast
Når Peugeot, Citroën og Opel nå viser elektriske varianter av henholdsvis Expert, Jumpy og Vivaro, vil også personbilvariantene, med inntil 9 seter, Peugeot Traveller, Citroën Spacetourer og Opel Zafira Life følge på.

Alle disse bilene tar utgangspunkt i EMP2-plattformen som brukes i en rekke person- og varebiler. Dette er en såkalt «multienergi-plattform», som fra starten av ble utviklet for flere drivlinjer.

Elvarebilene vil, på de fleste områder, bli tilsvarende de konvensjonelle modellene som finnes i dag. De vil leveres i tre lengder (4,6 m., 4,95 m. og 5,3 m). Disse har en lastekapasitet på henholdsvis 4,6 m3, 5,3 m3 og 6,1 m3. I tillegg vil de elektriske modellene bli levert som chassis, som betyr en rekke muligheter for påbygg.

De kan også leveres med tilhengerfeste. Nyttelasten blir om lag 1.200 kilo avhengig av modell.

Flere søsken
I 2021 kommer også de små varebilene Partner, Berlingo og Combo i nye elversjoner (de to førstnevnte har vært elektriske før også). Foreløpig er det tynt med teknisk informasjon om disse, men du kan finne noe i YrkesBils store elvarebil-oversikt.

Merk også at Toyotas versjoner av de samme varebilene, under navnene Proace og Proace City, skal lanseres i elversjoner i henholdsvis 2020 og 2021.

Nå som PSA ser ut til å havne i ekteskap med Fiat Chrysler Automobiles (FCA) skal du ikke se bort fra at varebilene får et femte søsken snart. Kanskje med navnene Doblo og Talento?

Det vil i så fall ikke bli første gangen de to konsernene samarbeider om varebiler.

Powered by Labrador CMS